Foto: Tom Kolstad

Potetproduksjon og økonomi

Utdanningen gir deg en kunnskapsplattform for å lede, utvikle og drive egen virksomhet innenfor potetproduksjon. Utdanningen passer for potetprodusenter, rådgivere og fagarbeidere i industrien.

Utdanningen omfatter disse temaene:

• Jordkultur
  • Gjødselplanlegging og kalking
  • Plantevern og skadegjørere
  • Plantekultur med dyrkingsteknikk
  • Høsting, lagring og ventilasjon
  • Produksjonsøkonomi

Samlingene består av ekskursjoner, bedriftsbesøk og forelesninger fra Norsk Landbruksrådgivings rådgivere og fra aktører i landbruksnæringen. Samlingssted vil være i Innlandet, men vil variere etter tema. I tillegg får du observasjonspraksis hos næringsaktører.

Utdanningen er ettårig og nettbasert med samlinger, og er et samarbeid mellom Fagskolen Innlandet og Norsk landbruksrådgivning Innlandet.

Du får kompetanse til å lede, utvikle og drive egen virksomhet innenfor potetproduksjon.

Marit Ruud Skolseg

Faglig leder landbruk

Det generelle grunnlaget for opptak til teknisk fagskole er:

1. Fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev/svennebrev eller vitnemål.

Søkere som kan dokumentere at de skal gjennomføre fag-/ svenneprøve etter opptaksfristen, kan tildeles plass på vilkår om bestått prøve.

Studieavgift

Studieavgift: kr 2 500,- per semester.

Betalingsmåte: Faktureres av studiested