Bygg og treteknikk
Studiet fokuserer også på moderni­sering av eksisterende bygningsmasse og bærekraftig, miljøvennlig og framtids­rettet bruk av tre.

Bygg og treteknikk

Fagskolen Innlandet er det eneste studiestedet i Norge som tilbyr denne utdanningen. Studiet er etablert for å møte byggebransjens krav om høyere kompetanse innen bygging i tre, særlig trebaserte byggevarer og bærekraftig bruk av tre i bygg og byfornyelse.

Tre benyttes i stadig større grad også i større nybygg, samt at rehabilitering, ombygging og tilbygging med tre er i stor vekst. Etterspørselen etter fagskoleingeniører med spesialisering på dette feltet vil derfor øke kraftig i årene som kommer. Studiet har mange likhetstrekk med studietilbudet Bygg, men retter seg i større grad mot treteknikk og framtidsrettet og bærekraftig bruk av tre.

Studiet består av 19 emner:

• LØM (10 stp.)
  • Realfaglige redskapsfag (10 stp.)
  • Yrkesrettet kommunikasjon (10 stp.)
  • Prosjektering i tiltaksklasse 1 (5 stp.)
  • Byggesaken, lover og forskrifter (5 stp.)
  • Bygningsfysikk og tekniske installasjoner 1 (5 stp.)
  • Byggeplassledelse 1 (5 stp.)
  • Prosjektadministrasjon 1 (5 stp.)
  • Kontrahering, kontrakter og entrepriser 1 (5 stp.)
  • Prosjektering i tiltaksklasse 2 (5 stp.)
  • Byggesaken, lover og forskrifter 2 (5 stp.)
  • Bygningsfysikk og tekniske installasjoner 2 (5 stp.)
  • ITB, BIM, FDV og LCC (5 stp.)
  • Byggeplassledelse 2 (5 stp.)
  • Prosjektadministrasjon 2 (5 stp.)
  • Kontrahering, kontrakter og entrepriser 2 (5 stp.)
  • Bærekraft, FDV, BIM og dokumentasjon (5 stp.)
  • Spesialisering/lokale moduler (10 stp.)
  • Hovedprosjekt (10 stp.)

Utdanningen omfatter materiallære, byggesaksbehandling, bygningsfysikk, bygningsproduksjon, tre, betong-, og stålkonstruksjoner, og du får grunnlag for å beregne, planlegge og koordinere produksjon, innkjøp og personressurser i et byggeprosjekt. Viktige temaer er også modernisering av eksisterende bygningsmasse, effektivisering og digitalisering av bransjen.

Utdanningen gir også lederkompetanse, med særlig fokus på tre-kompetanse, som kan brukes på mange nivå i bygg- og anleggsbransjen.

Studiet kvalifiserer til å være søker og prosjekterende i tiltaksklasse 2 og utførende i tiltaksklasse 3 med riktig praksis (SAK10 §11-3)

Studiet gjør deg kvalifisert for tekniske oppgaver og lederstillinger innen prosjektledelse, teknisk saksbehandling og undervisning både i privat og offentlig sektor.

Det generelle grunnlaget for opptak til teknisk fagskole er:

1. Fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev/svennebrev.

Søkere som kan dokumentere at de skal gjennomføre fag-/ svenneprøve etter opptaksfristen, kan tildeles plass på vilkår om bestått prøve.

Godkjente fagbrev

• Byggdrifterfaget
  • Betongfaget
  • Feierfaget
  • Glassfaget
  • Industrimalerfaget
  • Isolatørfaget
  • Limtreproduksjonsfaget
  • Malerfaget
  • Murer- og flisleggerfaget
  • Maler- og overflateteknikkfaget
  • Murerfaget
  • Steinfaget
  • Stillasbyggerfaget
  • Tak- og membrantekkerfaget
  • Trevare- og bygginnredningsfaget
  • Trelastfaget
  • Tømrerfaget

Eldre fag- og svennebrev fra før reform 94 sidestilles med eksisterende

Studieavgift heltid

Studieavgift: kr 2 000,- per skoleår.

Betalingsmåte: Studieavgiften må betales på skolens betalingsautomat i servicetorget.