Hopp til hovedinnhold

Espen flyttet fra Vestlandet til Gjøvik for jobben på Fagskolen Innlandet

Espen Sagen er født og oppvokst i Sandnes, har reist verden rundt og nå landet i jobb på Fagskolen Innlandet.

Espen Sagen, lærer ved Fagskolen Innlandet, står smilende foran en bakgrunn som viser skolens moderne lokaler. Espen har lang erfaring som lærer og forsker, og han har nylig flyttet fra Vestlandet til Gjøvik for å undervise på fagskolen.
Espen Sagen valgte Gjøvik og Fagskolen Innlandet for å videreføre sin karriere som lærer. Med erfaring fra både undervisning og forskning, trives han med å jobbe tett på studentene. Foto: Henning Raae

Allerede andre året på videregående startet Sagen å reise. Da ble det et år på utveksling i USA.

– En venninne hadde meldt seg på, jeg syntes det hørtes kult ut og kastet meg på. Det ble et bra og innholdsrikt år, sier Sagen om året i Washington State.

Deretter fullførte han videregående hjemme i Sandnes, før reisingen tiltok igjen.

Økonomiutdanning i København, psykologi i Oslo og fysikk i Trondheim, ble en del av hans videre reise, før han kastet seg rundt på jordomseiling.

– Jeg har alltid likt å reise, det er noe som har gitt meg mye, sier Sagen.

Lærer

India er et av landene som fanget oppmerksomheten hans. Der har han mange og lange opphold.

– Det er et land som har gitt meg mye, på ulike plan. Selvutvikling gjennom meditering og noe å jobbe mot, sier Sagen. For å finansiere reisingen, jobbet han som vikarlærer hjemme i Sandnes. Etter hvert tok han også en bachelor i økonomi og administrasjon ved Universitetet i Stavanger.

– Jeg var litt usikker etter endt bachelor på hva som skulle bli min vei videre, sier Sagen.

Inspirert til utdanning

Valget falt på å flytte til India og starte som lærer ved en av landets kostskoler. Med opplevelsene derfra, tok han fart på mer utdanning og nå har han tatt master i «business and administration», og jobber med en doktorgrad han håper å ha ferdig høsten 2025.

– Tematikken i masteren min er veldig inspirert av tiden som vikarlærer og tiden i India, sier Sagen.

Han har gått i dybden på forskjellene på et lærende og låst tankesett. Han har utviklet og opprettet et program for hvordan foreldre bør opptre ovenfor sine barn i skolealder.

– Det handler om hvordan de kan jobbe for å få sine barn til å forstå at de kan lære selv de ting de tror de ikke kan, sier Sagen.

Doktorgrad og lærerjobb

Det å se om konkrete endringer kunne være med å skape en bedring for
elevene/studentenes læring fanget han, og derfor tok han arbeidet videre i doktorgraden.

– Jeg har derfor fortsatt i en 20 prosent stilling som forsker ved Universitetet i Stavanger, samtidig med jobben på fagskolen, sier Sagen. Det var viktig for ham å komme seg ut og være lærer og få undervise.

– Jeg har undervisning på Universitetet, men det er veldig lite. Derfor ønsket jeg veldig å finne meg en jobb et annet sted, sier Sagen.

Gode kolleger

Det endte med jobb på økonomi og ledelse-avdelingen ved Fagskolen Innlandet.

– Jeg fikk umiddelbart et godt inntrykk av skolen og ble veldig glad når jeg fikk jobben. Så jeg har gått all-in og flyttet til Gjøvik for denne jobben, sier Sagen.

Nå nærmer han seg ferdig med sitt første skoleår på fagskolen og det har vært et fint år.

– Det er en veldig fin jobb å være lærer på Fagskolen Innlandet og jeg er veldig motivert til å fortsette å forbedre meg i rollen min her. Jeg liker godt hvordan man får konstant og direkte tilbakemeldinger i klasserommet, sier Sagen og legger til:

– Her er det gode kolleger, som ønsker å gjøre en god jobb sammen og drive skolen fremover. Det er spennende og i tillegg en stor fleksibilitet her som jeg setter veldig pris på.