Fagskolen Innlandet er klare med studier i Nord-Norge: – God søking på alle noder

Gjennom solide samarbeid er det første fagskoletilbudet innen landbruk i Nord-Norge klart.

STUDIESTED: Bildene er fra Tana videregående skole. Tana er en av fire skoler som er med i prosjektet. Foto: Tana VGS

Fagskolen Innlandet skal samarbeide med Tana, Senja, Sortland og Mosjøen videregående skole. I samarbeid skal utdanning med fokus på arktisk landbruk nå tilbys i nord fra høsten 2024.

– Det er god søking på alle de fire nodene, noe vi er veldig godt fornøyde med, sier avdelingsleder for fleksible og desentraliserte utdanninger og landbruksfag ved Fagskolen Innlandet, Inger-Line Haraldsen.

Det er utdanningen Grovfôrbasert husdyrproduksjon for fjellandbruket, som Fagskolen Innlandet har i Østerdalen, som er grunnlaget for den nye utdanningen i nord.

– Studiet er det samme som vi har i Østerdalen, men tilpasset det arktiske landbruket i større grad, sier Haraldsen.

Fire noder – samme klasse

Studiet tilbys i Mosjøen og Kleiva i Nordland, Senja i Troms og Tana i Finnmark.

– Det er satt opp 10 plasser på hver av nodene, men alle vil samlet utgjøre en klasse som følger samme løp fra høsten av, sier Haraldsen.

Studiet gir 60 studiepoeng, fordelt på to år. Utdanningen bygger på en helhetlig forståelse for framtidsrettet kompetanse innen det arktiske landbruket. Sentralt står forvaltning og utvikling av landbruksforetak med produksjon av kjøtt og melk, basert på beiting og dyrking av grovfôr.

– Studiet og studieplanene er laget av oss, det er også vår infrastruktur og kvalitetssystem som vil bli brukt i utdanningen i nord, sier Haraldsen og fortsetter:

– Vi skal ikke sende noen lærerressurs nordover, men vi bistår de gjennom jevnlig oppfølging for å sikre kvalitet.

– Godt samarbeid

Oppstart er høsten 2024. Det er søkt og innvilget prosjektmidler til gjennomføring av det første kullet.

– Dette gleder vi oss skikkelig til, vi har allerede etablert et godt samarbeid, sier Haraldsen og fortsetter:

– Denne utdanningen gir viktig kompetanse for Nordland, Troms og Finnmark, og vil være med på å heve kvaliteten og ikke minst interessen for arktisk landbruk.