Hopp til hovedinnhold

Fagskolen Innlandet satser internasjonalt - første studietur til Brussel og Gent

Internasjonalisering er en viktig del av fremtidens utdanning – også innenfor fagskole. Våren 2025 fikk Fagskolen Innlandet Erasmus+-akkreditering, og prosjektmidler fra HK-dir for å etablere et eget internasjonalt kontor. Nå har en prosjektgruppe fra skolen vært på tur til Belgia for å legge grunnlaget for den strategiske satsingen.

Prosjektgruppa består av representanter fra ledelsen og fra helse- og logistikkavdelingen.

– Målet er å bygge en grunnmur slik at vi kan jobbe systematisk med internasjonalisering framover.

Det handler både om å gi studentene og ansatte ferdigheter som trengs i fremtidens utdanning og arbeidsmarked, men også om å bidra til større forståelse på tvers av landegrenser, forklarer prosjektleder og Erasmus+-koordinator ved Fagskolen Innlandet, Tina Hovi.

– Når mennesker møtes, lærer sammen og respekterer hverandre, legger vi også grunnlaget for et mer stabilt og inkluderende Europa. Og det kan vi jo si at trengs i disse dager.

Internasjonalisering på agendaen

Tidligere i år vedtok skolens styre at internasjonalisering skal være en del av strategien fremover.

Med Erasmus+-midler åpnes det for både jobbskygging for ansatte, studentmobilitet og organisasjonsutvikling gjennom samarbeid med andre skoler og institusjoner i Europa.

– Vi er allerede i gang med jobbskygging for ansatte, og håper flere vil delta i årene som kommer, forteller Hovi. Prosjektgruppa består av representanter fra ledelsen og fra helse- og logistikkavdelingen.

Brussel og NATO på programmet

For å sikre et godt opplegg i Brussel tok skolen kontakt med Osloregionens Europakontor (ORE), hvor Innlandet fylkeskommune og dermed også skolen er medlem.

– De hjalp oss å forme programmet og booket blant annet omvisning i EU-parlamentet og hos NATO, sier Hovi.

På kontoret til ORE fikk gruppa en innføring i EU 2025 og hvordan kontoret jobber. Direktør Gunnar Selvik ønsket velkommen, mens Joakim Pedersen Berg sto for organiseringen av EU- og NATO- besøket.

Inspirasjon fra Belgia

Et annet høydepunkt var besøket ved Artevelde Hogeschool i Gent. Her fikk prosjektgruppa innblikk i hvordan skolen jobber med overgangen fra nivå 5 til nivå 6 i kvalifikasjonsrammeverket, et tema som er særlig aktuelt for fagskolene i Norge.

– Vi fikk blant annet se en helselab og et såkalt Immersive room. Det var inspirerende da vi selv snart skal bygge et slikt rom ved skolen, sier Hovi.
I Gent besøkte gruppa også logistikkbedriften Hamman, som samarbeider tett med Artevelde.

Bedriften tar imot både nivå 5- og 6-studenter, og er en interessant modell for hvordan utdanning og arbeidsliv kan kobles enda tettere.

Fredsbygging og kompetanse

For skolen handler internasjonalt arbeid om mer enn utveksling og reiser. En nøkkel for å bygge kompetanse for fremtiden og samtidig et bidrag til større forståelse og samarbeid på tvers av grenser.

– Vi kan kalle det fredsbygging på grasrotnivå. Når våre ansatte og studenter lærer sammen med kolleger og studenter fra andre land, bygger vi ikke bare kompetanse, men også tillit, avslutter Hovi.