Fra fagbrev som helsefagarbeider til regnskapsfører

Lene Rostad har alltid hatt en interesse for administrativt arbeid. Det å få orden på ting! Med et ønske om å bytte bransje valgte hun toårig ledelsesfag ved Fagskolen Innlandet. Nå er den tidligere helsesekretæren regnskapsfører i Lykketall.

Lene Rostad ønsket et karriereskifte og startet opp som student igjen. Med full jobb og to små barn passet det ypperlig med et deltidsstudium ved Fagskolen Innlandet.

32-åringen fra Dokka har fagbrev fra videregående skole innen helsefag og jobbet tidligere som helsesekretær. Med et ønske om «karriereskifte» uten turnus og høyere lønn, ble videreutdanning og studie på deltid hos Fagskolen Innlandet veien videre. Med et samlingsbasert studieløp gikk kabalen opp med både full jobb og to små barn.

"En ting var fagene, men også miljøet, de arbeidsrelaterte oppgavene vi var gjennom, presentasjonsteknikk og nettverket man fikk i voksen alder."

- Jeg var veldig motivert for å bli student igjen. Litt rart etter mange år uten skole, men to utrolig lærerike år som ga meg en god oversikt over fagområdet. Jeg jobber med regnskap i dag, men det kunne egentlig blitt både ledelse og markedsføring.

- En ting var fagene, men også miljøet, de arbeidsrelaterte oppgavene vi var gjennom, presentasjonsteknikk og nettverket man fikk i voksen alder. Det var veldig utviklende og bygger selvtillit. Jeg føler at jeg vokste på disse to åra.

Regnskapsfører

Veien inn i regnskap ble mer tilfeldig enn planlagt.

- Jeg var på søken og så traff jeg en venn fra barneskolen som hadde startet eget regnskapsbyrå. Der ble jeg første ansatt mens jeg fortsatt studerte. I Lykketall har vi en ambisjon om å utfordre de etablerte byråene med bruk av digitale og automatiserte løsninger, det løpet synes jeg er spennende å være med på. Etter to år er vi allerede seks ansatte og stadig på jakt etter flere.

- Regnskapsfaget var naturlig nok veldig fersk for meg, men økonomidelen på fagskolen hadde gitt meg helhetsperspektivet og forståelsen. Nå er det mer å jobbe med detaljene for å bli 100 % selvstendig i faget.

Veien videre

Etter to år i bransjen har Lene nå gjennomført sitt første årsoppgjør og håndterer flere kunder på egenhånd. Nå frister det med mer utdannelse.

- Det er interessant med jevnlig kompetansepåfyll. Der synes jeg Fagskolen Innlandet har veldig mange muligheter gjennom moduler og deltidsstudier. Mer innenfor HR og lønn kunne vært interessant fremover.