Helsefag går digitalt
Hvordan lærer du best hvordan menneskekroppen egentlig henger sammen? For Willem Pieter Benschop er svaret klart. Du må kunne plukke kroppen fra hverandre. I hvert fall digitalt.

– VR gir studentene en helt annen helhetsforståelse, sier Benschop, som underviser i helseteknologi, en av utdanningene på helsefagavdelingen ved Fagskolen Innlandet.
– I stedet for å bare lese om hva som ligger hvor, kan de nå bevege seg «i» kroppen, se lag for lag, og hente frem detaljer og funksjoner på en helt ny måte. Det gjør noe med hvordan du oppfatter anatomi, forklarer Benschop.
Faglig dybde
Helsefagavdelingen benytter et VR-bibliotek, hvor man kan utforske organsystemene med imponerende detaljnivå, men Benschop tenker lenger. VR skal ikke bare være en «kul greie» – det skal gjøre undervisningen mer engasjerende og virkelighetsnær.
– Målet er ikke teknologien i seg selv, men hva vi får ut av den, understreker han.
Det er heller ikke bare på VR helsefag tenker nytt. Også bruken av kunstig intelligens i VR-apper er en satsing. Eksempelvis hvordan KI kan brukes i demensundervisningen for å lage mer virkelighetsnære og uforutsigbare situasjoner, og bruk av 360-kamera til VR.
– KI gir oss mulighet til å endre scenarier underveis. Det er ekstremt spennende, spesielt i fag hvor kommunikasjon og empati er avgjørende, som i møte med personer med demens.
Samarbeid, deling og fellesskap

Benschop brenner ikke bare for å utforske teknologi på egenhånd. Hele skolen involveres og flere utdanningsområder går for felles bruk av VR og digitale verktøy.
– Hver avdeling utvikler ikke sitt eget system. Vi samkjører og lærer av hverandre, og med det får vi mer ut av både tid og ressurser.
Skolen samarbeider tett med eksterne fagmiljøer som VRINN, Making View og Fynd Reality, og Benschop er også aktiv i nasjonale nettverk som ser på bruken av teknologi i læring.
Ikke teknisk geni, bare nysgjerrig

Benschop er utdannet sykepleier og beskriver seg selv som mindre teknisk, men nysgjerrig er han.
– Jeg er teknisk når det gjelder sykepleiefaget, og har lært det som trengs underveis. Man må bare prøve. Det er ikke teknisk ekspertise som trengs, det er vilje til å lære og se hvordan det kan hjelpe studentene.
Han liker å jobbe tverrfaglig og er tydelig på at teknologi vil gagne alle fag, ikke bare helsefag.
– Uansett om du er rørlegger, industrimekaniker eller barnevernspedagog, handler det om å skape engasjement og forståelse. Brukt riktig, kan dette gjøre all undervisning mer relevant.
– Teknologiutviklingen kommer til å gå i et rasende tempo fremover, og vi må henge med. Her har skolen vært modig, og det skal ledelsen ha ros for, sier Benschop.
Relevans for nettstudentene
VR-løsninger krever ikke lenger headset. Studentene kan i realiteten bruke dem på egen PC. Det gjør teknologien ekstra relevant for nettbasert undervisning, der det ofte er vanskeligere å skape nærhet og engasjement.
– Dette er en kjempefordel for nettundervisning, og kan gjøre opplegget vårt enda mer tilpasset studentenes hverdag, avslutter Benschop.