Linda har fått nye oppgaver på jobb etter gjennomført utdanning
Linda Janet Norbeck (45) studerer Klinisk helsefagarbeid ved Fagskolen Innlandet. I takt med fullførte moduler, har hun fått nye arbeidsoppgaver på jobb.

Norbeck flyttet til Gjøvikregionen i 1999 og startet opp i jobb på Gjøvik sykehus.
– Da startet jeg opp på gastrokirurgen som hjelpepleier, sier Norbeck.
Hun hadde ingen planer om å bo lenge i regionen, men det endret seg raskt.
– Jeg stortrivdes fra start og det har fortsatt. Det er stor variasjon i arbeidshverdagen og ikke minst en utrolig fin gjeng med kollegaer, sier Norbeck.

I en travel hverdag med fire døtre å følge opp ved siden av jobb, tok hun i 2024 valget om å satse på mer utdanning.
– Jeg var med på en pilotmodul i medisinske prosedyrer på Fagskolen Innlandet, sier Norbeck.
Mersmak
Det ga mersmak og hun søkte seg inn til å bli en del av det første kullet på Klinisk helsefagarbeid.
– Arbeidsgiver har vært en stor pådriver for mer utdanning. De har vært positive og løsningsorienterte for at jeg skal ha muligheten, sier Norbeck
Med tredelt turnus, hus og barn til tross, så fant hun plass i timeplanen til utdanning. Nå nærmer hun seg ferdig med det første året.
– Opplevelsen har vært veldig god. Det har vært veldig lærerikt, sier Norbeck.
Les mer om utdanningene: Klinisk Helsefagarbeid og Spesialisering innen klinisk helsefagarbeid
Studieteknikk
Hun er også veldig fornøyd med klassemiljøet.
– Det har vært veldig fint å møte så mange nye folk og få nye bekjentskaper. Det er en veldig bra klasse og det passer bra da det er mye gruppearbeid, sier Norbeck og fortsetter:
– Vi har lært å spille på hverandres styrker og samarbeider godt.
Det kommer godt med at de har ulike erfaringer.
– Det er folk fra ambulansetjeneste, kommune, sykehjem, hjemmesykepleie, sykehuset og mer til. Vi har alle ulike erfaringer og det er masse læring i å lytte til hverandre, sier Norbeck.
Kompetanse
Lærere og gjesteforeleserne har også vært veldig bra.
– Det er personer med solid kompetanse og erfaring. Deres kunnskap nyter vi godt av i læringsprosessen vi er inne i, sier Norbeck.
Og det hun har lært, har åpnet muligheter for nye oppgaver i jobben på sykehuset.
– Jeg har allerede fått tillatelse til å utføre flere arbeidsoppgaver. Det gjelder blant annet arbeid med Venflon og kateter, sier Norbeck.
Det har hatt stor betydning for henne.

– Du føler deg enda mer selvstendig, da du kan løse flere oppgaver uten å ha noen med deg. Det gir en mestringsfølelse å kunne utføre oppgaver uten bistand og samtidig gjøre alt helt etter boka, sier Norbeck.
Hun sier at det har blitt utarbeidet en prosedyre på sykehuset slik at de som tar mer utdanning får en godkjenning for å kunne gjøre nye arbeidsoppgaver.
– Jeg hadde med bevis på opplæringen jeg hadde gjennomført på skolen, og hadde deretter gjennomføring med sykepleier på sykehuset for godkjenning, sier Norbeck.
Nå gleder hun seg til fortsettelsen på jobb og skole.
– Det har vært veldig positivt for meg å komme i en studiesituasjon igjen. Lærerne og miljøet har gitt meg mye fra første dag. Jeg er der at jeg allerede vurderer mer utdanning etter fullført grad, sier Norbeck.