Presentasjon av hovedprosjekt

Frode Iversen

|

Med problemstillingen «Hvordan kan Oyster nå ønsket produksjonsmål», presenterte studentene Fredrik Thoresen, Karl Rudolf Friedrich, Espen Kolbjørnsen og Joachim Henriksen ved mekanisk automatisering sin løsning.

Fra venstre Ane Fosse, Jan Erik Vold, Fredrik Haug Thoresen, Karl Rudolf Friedrich, Tommy Bekk, Joakim Henriksen, Espen Jin Kolbjørnsen og Finn Arne Børresen. Foto: Frode Iversen

De nevnte studentene avslutter i disse dager studieløpet ved Fagskolen Innlandet. En del av dette er presentasjon av hovedprosjektet de arbeider med det siste halve året, en oppgave basert på arbeidslivets konkrete behov.

Guttene gikk løs på en spennende nylanseringene i Raufoss Industripark, nemlig Oyster som skal revolusjonere markedet for kjølebager, gjennom overlegen teknologi, brukervennlighet, langt bedre kjøleeffekt og 100 % resirkulerbar.

Hovedprosjekt

Studentene velger selv hovedprosjekt, og blir vurdert av faglærer, ekstern sensor og kunde. Som veiledere har man med seg et team som følger studentene gjennom hovedprosjektet, i dette tilfellet Jan Erik Vold, Ane Fosse og Tommy Bekk.

Finn Arne Børresen har vært med på oppstarten av Oyster Thermal på Raufoss og har vært kontaktperson etter at studentene selv tok kontakt etter å ha hørt om det nye produktet.

- Gutta har nok hatt en uoversiktlig oppgave. Tidspunktet de kom inn på var vi i en oppstartsfase, og vi hadde gjort endringer stort sett hver uke de kom tilbake. Studentene måtte derfor sette et startpunkt hvor de låste statusen i fabrikken vår, og jobbet videre ut fra det utgangspunktet.
Slik har de gjennomført et tilfredsstillende prosjekt og også gitt noen ideer til forbedringer, sier Børresen.

Samarbeidet med arbeidslivet

Fagskolen Innlandet bygger på en historikk bestående av tekniske fag og har lang samarbeidserfaring med industrimiljøet i Innlandet.

- Som ny aktør har ikke Oyster Thermal lang erfaring med skolen enda, men jeg mener at Fagskolen Innlandet er en viktig aktør i samarbeidet med oss i industrien. Den bakgrunnen som studentene har, er et viktig element i videre kompetanseheving både for dem og oss, avslutter Børresen.