Hopp til hovedinnhold

Styrker realfagene – «Regneverkstedet» gir hjelp til studentene når matte blir knot

Ved Fagskolen Innlandet finnes et tilbud for de som sliter litt med tall. På «Regneverkstedet» kan studentene få hjelp med realfagene.

Tilbudet er for alle som trenger ekstra støtte, enten man står helt fast eller bare trenger noen å diskutere oppgaver med. Realfag er krevende for mange, og skolen ønsker å senke terskelen for å be om hjelp.

To av de som møter studentene som «lærere», er Kaja Wigaard Kjølen og Olai Furuseth. Begge går fulltid på andre året, hun på anlegg og han på VVS.

Hjelp når du trenger det

Regneverkstedet holder åpent to dager i uka, og her kan studentene få hjelp av både lærere og medstudenter som har meldt seg til rollen.

– Dette skal være et lavterskeltilbud. Du kan bare komme inn, sette deg ned og jobbe. Trenger du hjelp, så er vi der, sier Kaja.

Selv om tilbudet er fast og godt etablert, har oppmøtet foreløpig vært lavt, men når eksamen nærmer seg, blir det nok tettere mellom stolradene.

– Realfag er blant fagene flest studenter sliter med. Skolen bruker ressurser på å gi ekstra støtte, og nå skal vi få ut at budskapet om at tilbudet eksisterer, forteller Olai.

Hvem er så Kaja og Johan?

Kaja kommer fra Flisa og har jobbet som maskinfører etter å ha tatt maskinførerbevis. Hun beskriver en travel oppvekst med gårdsarbeid, anleggsmaskiner og mye manuell jobbing. Til tross for praktisk bakgrunn, matte har hun alltid likt!

– Jeg synes matte er gøy! Det gir mening når du jobber med det over tid, og erfaringen fra anlegg gjør at jeg ser igjen mange av beregningene i andre fag, sier hun.

Johan er rørlegger i bunn og har vokst opp i en familiebedrift som han på sikt skal inn i. Han har alltid likt å regne, og trives med kombinasjonen av teori og praksis, selv om han er redd det blir mye av førstnevnte på sikt.

– Jeg har alltid likt matte. Det er tilfredsstillende når ting faller på plass, sier han.

Hvor stopper det opp for studentene?

Kaja og Johan møter ofte studenter som har mistet selvtilliten i faget. Matte er for mange noe man har prøvd å unngå på skolen.

– Forståelig nok synes mange det blir vanskelig når tall og bokstaver blandes. Ligninger virker fremmede i starten, sier Olai.

Kaja mener løsningen ligger repetisjon og det med tydelig forklaring.

– Den viktigste nøkkelen er repetisjon. Du må jobbe med det over tid. Og så hjelper det å få ting forklart på litt forskjellige måter.

De merker også at flere studenter sliter med å se relevansen.

– Hvis du ikke skjønner hvorfor matten betyr noe i faget ditt, blir terskelen høyere. Flere ville nok hatt nytte av å se konkrete eksempler fra anleggsplassen eller byggeprosjekter, sier Kaja.

Bedre kobling mellom matte og yrkesfagene

Begge studentene peker på ett forbedringspunkt, nemlig tettere samarbeid mellom realfagslærerne og faglærerne i yrkesfagene.

– Realfagslæreren har ikke nødvendigvis sittet i en maskin eller jobbet i rørgrøfta. De kan ikke alltid knytte oppgavene direkte til yrket, poengterer Johan.

– Hvis oppgavene hadde vært laget med tydeligere koblinger til anlegg eller VVS, tror jeg flere hadde forstått både nytten og logikken bedre.

Åpent to dager i uken

Regneverksteder bemannet annenhver mandag og hver onsdag. Tilbudet er gratis og tilgjengelig for alle studenter ved Fagskolen Innlandet, uansett linje og nivå.

Skolen ønsker at flere benytter seg av tilbudet, og håper at dette gir flere muligheten til å mestre realfagene.

– Det er ingen grunn til å sitte alene og slite. Vi sitter der hver uke, og det er lav terskel for å spørre, forteller Olai.

Kaja nikker.

– Hjelpen er der. Du trenger bare å møte opp!