Tidligere racingsjåfør Edward (25) er nå studentenes leder på fagskolen
Når pandemien traff Norge tok Edward Sander Woldseth valget om å legge opp sjåførkarrieren og satse som håndverker. Nå finner han veien videre hos Fagskolen Innlandet.

Woldseth har vokst opp i Moss, før turen gikk videre til Kolbotn. Allerede som 6-åring startet han med gokart og racing ble hans vei videre i mange år. Som 19-åring vant han nordeuropeisk mesterskap i Formel 4, og veien mot Formel 3 virket oppnåelig. Så kom pandemien.
– Da falt valget på å satse på jobb, sier Woldseth.
Han startet letingen etter nye interesser. Han fikk plass i ulike borettslagstyrer, hoppet i fallskjerm og fant mye forskjellig å drive med. Racinginteressen beholdt han gjennom å være løpsleder for landets største gokart-løp. Etter hvert landet han også en jobb han trivdes godt i.
– Jeg startet å jobbe med kjølesystemer i Oslo, store og små anlegg. Det var veldig interessant og jeg fikk masse forskjellig erfaring, sier Woldseth.
Utdanning
Samtidig som interessen vokste, følte han også på et ønske om mer kunnskap og kompetanse om det han i praksis gjennomførte på jobb.
– Jeg kom til konklusjonen at jeg ønsket å forstå det jeg holdt på med dypere systemteknisk enn varmeanlegget alene, og ønsket derfor mer kunnskap og kompetanse. Det virket som en åpenbart fornuftig vei å gå.
Han søkte utdanning i Grimstad, men tilfeldighetene ville det slik at utdanningen der ikke ble startet på grunn av for få søkere. Da åpnet han øynene for mulighetene på Gjøvik, og hos Fagskolen Innlandet startet han på VVS og klimateknikk høsten 2024. Der han har virkelig funnet sin plass.
– I tillegg til utdanningen er jeg aktiv i studentrådet. Jeg satt som nestleder i fjor, og har i år vært leder, sier Woldseth.
Mye arbeid

Studentrådet er opptatt av å holde på en kontinuitet og hele tiden kunne fortsette å utvikle rådet. Derfor er det vanlig at førsteårsstudenter er delaktig år en, for så å ha en mer sentral rolle året etter.
– Vi får gode tilbakemeldinger på at vi gjør en god jobb. Det er flinke folk i rådet og da får man til det man vil i fellesskap, sier Woldseth og legger til:
– Jeg prøver mitt beste for å stille opp der vi er invitert, samt få arbeidet i rådet til å flyte best mulig. Jeg representerer også studentene via en delt lederstilling med studentparlamentslederen i Gjøvik kommune sitt studentorgan.
Oslobesøk
Han deltar også aktivt i ONF (Organisasjon for norske fagskolestudenter) og er ofte i kontakt med sentrale personer som kan gjøre noe med studentvelferden.
– I tillegg er det viktig som studentrådsleder å delta i styremøtene til Fagskolen Innlandet.
Der er vi representert og har stemmerett, forklarer Woldseth. Han er opptatt av å få mest mulig lærdom ut av vervet sitt.
– Det er der motivasjonen ligger. Forstå og lære hvordan ting foregår, for deretter å oppnå seiere i kampen for studentenes velferd, sier 25-åringen.
1 desember representerer han Fagskolen Innlandet i et studentpolitisk toppmøte i representasjonsboligen i Oslo. I møtet stiller han som en av seks representanter fra ONF. De skal møte forsknings- og høyere utdanningsminister, Sigrun Aasland, i tillegg representanter fra Lånekasse, SSB og HK-dir.
– Det er stas å få representere fagskolen i et slikt møte. Jeg har med et par viktige punkter jeg ønsker å få snakke om på vegne av studentene her, det dreier seg rundt budsjett og bruk av KI, sier Woldseth og fortsetter:
– Det går spesielt på KI som verktøy for å heve nivået på alle studenter.
Travelt
Den tidligere racingsjåføren legger ikke skjul på at det er travelt å kombinere
heltidsutdanning med vervet som studentrådsleder. I tillegg skal han snart starte opp i en deltidsstilling som prosjekterende ingeniør hos et selskap i Energima Gruppen etter nyttår.
– Det er travelt, hverdagen er preget av at det er noe i loopen omkring rollene jeg har hele tiden. Det krever planlegging, tilrettelegging og klare avtaler for å sikre oppfølgingen jeg trenger i det løpet jeg har valgt, sier Woldseth. Men jeg stortrives og føler jeg klarer å henge godt med.
– Lærerne er veldig flinke til å hele tiden ha inn folk med riktig og relevant kompetanse i undervisningen. Jeg var ikke noe skoleglad tidligere, men i møte med lærerressursene på Fagskolen Innlandet har det endret seg. Nå synes jeg det har blitt gøy, sier Woldseth og legger til:
– Det er krevende å lykkes, det er høyt nivå på det vi lærer om her. Samtidig evner lærerne her å presentere det på en slik måte som gjør at det ikke blir overveldende, og da blir det mestring.