– Viktig for oss å være til stede der det skjer i Innlandet

Henning Raae Fosslien

|

Fagskolen Innlandet var godt representert under Agenda Innlandet. Rektor ved skolen, Gard Tekrø Rolid, møtte også på statsministeren.

Gard Tekrø Rolid
VIKTIG: Rektor ved Fagskolen Innlandet, Gard Tekrø Rolid, er klar på at det er viktig for skolen å være til stede på arrangementer som Agenda Innlandet. Foto: Henning Raae

Under Agenda Innlandet-konferansen 2024, var Fagskolen Innlandet til stede med flere ansatte og egen stand.

Rektor ved skolen er klar på at det er viktig at skolen aktivt deltar på slike arrangementer.

– Det er viktig for oss å være til stede der det skjer i Innlandet. Her møter vi eksisterende og fremtidige samarbeidspartnere, sier Rolid.

Tematikken under årets konferanse var også i tråd med skolens arbeid.

– Det er mange av innleggene her som dreier seg om kompetanse og kompetansebehovet. Det har også blitt satt fokus på å vekke arbeidskraftreserven i Innlandet, sier Rolid og fortsetter:

– Dette er områder vi spiller en viktig rolle for i dag, en rolle som blir stadig viktigere.

SAMLET: Gjengen fra Fagskolen Innlandet hygget seg med lunsj på egen stand under Agenda Innlandet. Hit tok flere av deltakerne på konferansen turen for en god prat.

Samfunnsbidrag

Fagskolen Innlandet har vært i utvikling over tid, vi har gått fra mer tradisjonell skole til en mer dynamisk skole som er enda tettere på arbeidslivet.

– Vi jobber også desentralisert, det gjør at vi kan tilby utdanning til enda flere, også de lenger fra sentrumsområder. Dette tror jeg er og blir et viktig samfunnsbidrag, sier Rolid og legger til:

– Dette vil gi et tilbud til en gruppe som ikke har hatt samme muligheter tidligere. Dette er en rolle vi ønsker å ta og vi er forberedt på å delta aktivt i arbeidet med å legge til rette for og vekke arbeidskraftreserven.

Rolid trekker frem samspillet med karrieresenterne i Innlandet, studie- og høyskolesentrene og andre utdanningsinstitusjoner som avgjørende.

– Vi merker på mange av de fremmøtte på Agenda Innlandet at dette er et viktig tema. At de ser mot oss som en løsning og noe de er opptatt av å bidra til, sier Rolid.

– Stor verdi

Han var i sum godt fornøyd med konferansen.

– Fagskolen Innlandet er avhengig av å være relevant, da må vi følge med i timen. Både samfunn og arbeidsliv er da sentralt. Dette får vi viktig påfyll av gjennom innholdet i konferansen. Vi må følge med hele tiden for at vi skal treffe med våre kompetansetilbud, sier Rolid og legger til:

– Dette er et sted for informasjonsinnhenting, bygge nettverk og solide relasjoner. Jeg ser stor verdi av slike arrangementer. Ekstra stas er det at det blir arrangert i Terningen Arena, som også har blitt en del av «vårt» campus. Dette er et sted hvor vi er etablert og sikter mot å være med å tilby mer utdanning i tiden som kommer.

PRAT: Statsminister Jonas Gahr Støre var også innom standen til Fagskolen Innlandet.