Datasikkerhet
I en stadig mer digital hverdag er bevissthet rundt datasikkerhet avgjørende, både for deg som privatperson og som ansatt i en virksomhet. Denne modulen gir deg innsikt i hvordan du kan beskytte deg selv, kolleger og bedriften mot digitale trusler. Du lærer hvordan små feil kan få store konsekvenser, og hvordan gode rutiner og trygg bruk av teknologi kan redusere risikoen for datatap, økonomisk skade eller brudd på personvernet.

- Tekniske fag
1 Alternativ for gjennomføring
Nettbasert med samlinger
Lokasjon
GjøvikOppstartsdato
18. november 2025
Søknadsfrist
19. oktober 2025
Kode
20TT73M
StudieplanStudieavgift
kr. 0
Modulen passer for alle som bruker digitale verktøy i arbeidet, enten du jobber med administrasjon, regnskap, produksjon, service eller ledelse.
Hva lærer du?
Gjennom modulen lærer du om:
- Grunnleggende prinsipper for informasjonssikkerhet/datasikkerhet.
- Trusselbilde med tanke på deg som privatperson og bedriften du arbeider for.
- Vanlige angrepsmetoder og hvordan du kan forsvare deg selv og bedriften du arbeider for.
- Sikker bruk av mobiler, datamaskiner, applikasjoner, systemer og nettverk.
- Hvordan du kan bidra aktivt med sikkerhetsarbeidet i en bedrift ved å delta på risikoanalyser, overvåkningsarbeid, håndtering av hendelser, minimering av skader og hvordan bedriften kommer tilbake til normal drift.
- Relevant lovverk som blant annet NIS2, GDPR og personopplysningsloven.
Hvem er dette for?
Modulen passer for alle som bruker digitale verktøy i arbeidshverdagen, uavhengig av bransje eller stilling.
Den er spesielt relevant for deg som ønsker å forstå hvordan du kan jobbe tryggere på nett, bruke e-post og systemer uten å utsette virksomheten for risiko, og bidra til et sikrere digitalt arbeidsmiljø.
Typiske deltakere er ansatte innenfor områder som administrasjon, regnskap, salg, produksjon, logistikk, service, helse og offentlig forvaltning, samt ledere som ønsker å styrke virksomhetens sikkerhetskultur.
Nyttig å vite rundt søknadsprosessen
Her finner du nyttig informasjon og viktige lenker - om du ønsker å søke deg inn på dette studiet.
Opptakskrav er:
1. Fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev/svennebrev eller generell studiekompetanse.
Eller:
2. Søkeren må dokumentere tilstrekkelig relevant praksis, tilsvarende de krav som stilles til fullført og bestått videregående opplæring innenfor et av de godkjente lærefagene som kvalifiserer til opptak til studietilbudet. Praksisen kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning, kurs eller annet. For opptak på grunnlag av dokumentert relevant praksis, må søker være 23 år eller eldre i opptaksåret.
Søkere som kan dokumentere at de skal gjennomføre fag-/svenneprøve etter opptaksfristen, kan tildeles plass på vilkår om bestått prøve.
Alle fagbrev er godkjent.
Fysiske samlinger
18.-19. november
16.-17. desember
Forelesninger på Teams:
Torsdager i uke 48, 49 og 50 i 2025 og uke 2 og 3 i uke 2026
Forelesninger på Teams er på dagtid, kl. 12-17.
Modulen starter med forbehold om nok kvalifiserte søkere.
Denne modulen som en del av helheten
Fullført modul gir 5 studiepoeng, som kan inngå i det modulbaserte studiet:
- Industri 5.0 – modulutdanning for fremtidens arbeidsliv
Du kan velge å ta denne modulen for seg selv, bygge videre med flere enkeltmoduler, eller bruke studiepoengene som del av en større utdanning.
Nedenfor ser du 6 andre moduler fra Industri 5.0 – modulutdanning for fremtidens arbeidsliv. Du kan utforske disse videre, eller gå til hele studiet for å se alle mulighetene.
Industri 5.0 – modulutdanning for fremtidens arbeidsliv
- Kvalitetsledelse5 studiepoengNeste oppstart: 1. desember 2025
- Teamledelse5 studiepoengNeste oppstart: 8. desember 2025
- Markedsføring5 studiepoengNeste oppstart: 5. januar 2026
- Lean, prinsipper og verktøy5 studiepoengNeste oppstart: 6. januar 2026
- Økonomistyring for ikke-økonomer5 studiepoengNeste oppstart: 12. januar 2026
- Prosjektledelse5 studiepoengNeste oppstart: 19. januar 2026
Spørsmål om faglig innhold

Lærer
Håvard Myrbakken
Spørsmål om søknad, dokumentasjon og regelverk

Prosjektrådgiver
Frede Stenslie

Sekretær
Ingeborg Øyhus Svendsen
