– Det har betydd enormt mye å ha en lærer som Dorte
Gerd Ingeborg Nettum (33) hadde ingen gode opplevelser å se tilbake på fra tiden i grunnskolen og videregående, men da hun startet på Fagskolen Innlandet endret det seg.

Nettum er født og oppvokst i Valdres, i et lite vegkryss som heter Bjørgokrysset. I dag bor hun på Biri, sammen med sine to sønner på 8 og 10 år. Hun pendler til jobb på Blå Kors på Eina, en jobb hun elsker.
Men slik har ikke hverdagen alltid vært, for etter videregående var hun i villrede om hva hun skulle foreta seg.
– Det skjedde mye på privaten, men jeg fullførte videregående hvor jeg gikk interiør og utstillingsdesign. Jeg var drittlei og skikkelig umotivert, sier Nettum og fortsetter:
– Jeg gikk rundt på Lillehammer og leverte søknader til ulike jobber i et forsøk på å finne noe for å holde det gående.
Spennende
Hun fikk jobb som selger hos H&M på Lillehammer. En jobb hun beholdt i 10 år.
– Så kjente jeg at jeg måtte prøve noe annet. Jeg er veldig glad i å prate med folk, men ikke måtte selge de noe, sier Nettum.
Hun fikk seg deretter jobb i privatpsykiatrien.
– Jeg syntes rus og psykiatri var veldig spennende. Det skjer noe hele tiden, ingen dager er like. Jeg kjente også på en interesse for faget, sier Nettum og fortsetter:
– Jeg har alltid vært opptatt av å holde meg fordomsfri. Ha respekt for at folk er forskjellige og gjennom det finne noe felles med de jeg jobber med i psykiatrien. De fleste har opplevd noe, hatt opplevelser tett på seg, som gjør at man har med seg noe i ryggsekken videre i livet.
Kompetansebehov
Etter en tid i ny jobb kjente Nettum behovet for mer kompetanse. Hun ble derfor glad når hun kom inn på Fagskolen Innlandet på bakgrunn av sin realkompetanse.
– Jeg hatet fortsatt skolen, veldig, men tenkte at jeg måtte finne noe for å styrke kompetansen min, sier Nettum. Det ble enklere å motivere seg da en kollega fra Lillehammer kommune skulle inn i samme klasse.
– Jeg tenkte at jeg måtte prøve. Likevel ønsket jeg å slutte etter en dag, sier Nettum.
Opptur
Men hun fortsatte. For selv om møtet med skolen ble overveldende med en gang, fant hun elementer som klaffet.
– Det falt gravis på plass for meg. Jeg innså at jeg kunne bidra, og at vi i klassen kunne hjelpe hverandre og lykkes sammen. At det var en styrke av vi var flinke på ulike ting, sier Nettum.
Nettum har dysleksi, og derfor utfordringer med å lese og skrive.
– Jeg fant min måte å bidra på og løse oppgaver. Som dyslektiker er det en del bistand og verktøy du får tilgang til, men det fungerte ikke for meg. Jeg er derfor veldig takknemlig for at jeg har kunnet få tilpasninger der hvor det har vært mulig, sier Nettum.
Samspill med læreren

Og det er her samarbeidet med faglærer, Dorte Ørud Grindvoll, kommer inn. En tilpasning hun kunne gjøre, var at Nettum kunne besvare flere oppgaver muntlig.
– Og det har fungert som ei kule. Det er en tilpasning som er enkel for meg å tilrettelegge for, og hun har alltid levert, sier Grindvoll og fortsetter:
– Det er viktig for meg at alle i klassen skal føle på bidrag. Kjenne på mestringsfølelse, finne hverandres styrker og tørre å spille på dem. Jeg liker så godt mulighetene jeg har som lærer, for gjennom samtaler med studentene kan vi sammen finne løsninger som gjør at skolen passer for så mange flere.
Betydd enormt mye
Tilpasningene og samarbeidet med Dorte har vært avgjørende for Nettum sin opplevelse og gjennomføring.
– Det har betydd enormt mye å ha en lærer som er morsom, faglig sterk og med bred erfaring fra arbeidslivet. Det hadde ikke vært like givende og enkelt å ta til seg uten den «hands-on»-erfaringen hun har å dele fra, sier Nettum og legger til:
– Det at det er en person som har stått i situasjoner lik den arbeidshverdagen en selv har, betyr mye.
Hun er også svært takknemlig for måten hun ble møtt på.
– Jeg hadde ikke sett for meg at jeg skulle bli møtt på den måten jeg ble. Jeg hadde ingen anelse om hvilke muligheter det skulle åpne for meg. Og for Grindvoll har møtet med Nettum hatt stor verdi.
– Det har vært utrolig givende å følge utviklingen som skjer på flere plan. Både personlig og faglig, sier Grindvoll.
Mye til felles
For Nettum ble derfor tiden på Fagskolen Innlandet en eneste stor opptur.
– Jeg hadde ikke trodd på forhånd at jeg skulle føle det sånn. Nå håper jeg å bidra til å ufarliggjøre det å gå på skole for flere som kanskje er og har vært i en situasjon lik min egen, sier Nettum og forsetter:
– Det finnes mange måter å få vist frem sin kompetanse på, og skolen er mye mer frempå nå for å finne en tilpasningsgrad som gjør det mulig.
Hun trekker også frem klassemiljøet som svært viktig.
– På fagskolen blir det en gjeng som åpenbart har mye til felles, noe som var en stor forskjell fra sist jeg gikk i en klasse. Vi ble en veldig fin gjeng, som kommer til å fortsette å holde kontakten. Miljøet sørget for at skole ble gøy og hyggelig, sier Nettum.
Årets student

Utdanningen ble for Nettum kronet med at hun ble kåret til årets student blant
avgangsstudentene i de ulike helsefagene ved Fagskolen Innlandet.
– Det var helt sjukt. Det hadde jeg aldri trodd i hele mitt liv, at noen skulle si til meg at jeg var flink til noe. Hvert fall ikke den «beste» i et kull på den måten. Det er nesten uvirkelig for meg at det har skjedd, sier hun.
Så god har opplevelsen vært, at hun vurderer mer skole.
– Jeg ønsker mer påfyll nå, og jeg tenker å se etter flere muligheter, sier Nettum.
Stort utbytte
Tilbake i arbeidshverdagen merker hun et stort utbytte av tiden på fagskolen.
– Jeg har fått et mye bedre blikk på egen arbeidshverdag og hva som er min rolle i den. Jeg kjenner på en større stolthet over min egen kompetanse. Nå har jeg også fått et språk til å forklare ting bedre videre til andre kollegaer, som har resultert i et bedre tverrfaglig samarbeid på jobb, sier Nettum.
Jobben hun har på Blå Kors er også et direkte resultat av utdanningen hun har tatt.
– Det var valget om å gå her på fagskolen som ble utløsende for at jeg fikk den stillingen. Da er det ekstra fint at jeg raskt har funnet bruk for det jeg har lært på skolen, ute i jobb.