Fikk flere muligheter etter studiet: – Kunne søke andre og høyere stillinger

Ann-Kristin Birkelund (24) er veldig glad for utdanningen hun tok ved Fagskolen Innlandet og mulighetene det ga henne.

GLAD: Ann-Kristin Birkelund er glad for at hun fant veien til studier ved Fagskolen Innlandet. Utdanningen har åpnet dører for henne i arbeidslivet. Foto: Privat

Birkelund studerte økonomi og ledelse ved Fagskolen Innlandet i to år.

– Jeg hoppet i taket av glede da jeg kom inn. Jeg hadde sett på muligheten til å studere ved Fagskolen Innlandet og kombinere det med fulltidsjobb ved siden av, sier Birkelund.

Hun studerte økonomi og ledelse over to år, nettbasert med fysiske samlinger.

– Jeg vil si at jeg fikk et bredere perspektiv på både fag og bransje gjennom utdanningen. Jeg ble tvunget til å tenke utenfor boksen, noe som var veldig positivt. Det er fort gjort å sette seg fast i tematikk fra egen arbeidsplass, men på skolen var det mange perspektiver og syn å ta stilling til, sier Birkelund.

Utdanningen fikk hun umiddelbart brukt for ute i jobb.

– Jeg jobbet som Key Account Manager i eiendomsbransjen under studietiden. Det jeg lærte på økonomi og ledelse kunne jeg ta i bruk med en gang. Det var fremtidsrettet og viktig, sier Birkelund.

Godt miljø

Selv om undervisningen var nettbasert, opplevde Birkelund klassemiljøet som svært godt.

– Jeg synes at kombinasjonen med nettundervisning, egenstudier og samlinger var veldig god. Jeg hadde ikke kunnet tatt utdanningen om det ikke var for den gode tilretteleggingen. Jeg ble også overrasket over hvor godt klassemiljø vi fikk til, tross at vi sjeldent så hverandre, sier Birkelund og fortsetter:

– Vi fikk veldig god kontakt, samarbeidet godt om gruppeoppgavene og flere fra klassen holder jeg god kontakt med fortsatt.

Erfaring

24-åringen fra Lørenskog er en stor tilhenger av yrkesfag og fagskole. I dag har hun to fullførte fagbrev og er snart i mål med et tredje, i tillegg har hun tatt to fagskoleutdanninger. I dag jobber hun som rådgiver ved et opplæringskontor hvor hun følger opp lærlinger fra første år på videregående og til veien ut i arbeidslivet. I tillegg er hun leder i lærlingrådet i Oslo kommune og i prøvenemda, og hun er ansvarlig for gjennomføring av fagprøver.

– Jeg ønsker å ha mange bein å stå på i arbeidslivet og er opptatt av å tilegne med kompetanse for å være attraktiv på arbeidsmarkedet. Livslang læring er noe jeg er opptatt av, sier Birkelund.

Etter endt utdanning på fagskolen har hun vært innom flere spennende jobber og prosjekter. Siste halvdel av 2023 tilbrakte hun i Østerrike.

– Jeg er ganske nylig hjemme igjen fra Wien etter et halvår der som IT-systemtekniker i et stort firma. Denne utvekslingen var i forbindelse med fagbrevet jeg tar i IT-drift. Der fikk jeg brukt masse av erfaringen og kompetansen fra fagskoleutdanningen min, sier Birkelund og fortsetter:

– Fag- og yrkesutdanning er stort og viktig i Østerrike, det har en helt annen status enn her i Norge. Der fikk jeg tillit som prosjektleder på bakgrunn av den erfaringen og utdanningsbakgrunnen jeg hadde. Det var et veldig innholdsrikt og lærerikt halvår, sier Birkelund.

Muligheter

– Hvilke nye muligheter vil du si at utdanningen ved Fagskolen Innlandet ga deg?

– Det ga meg muligheten til karrieremessig klatring, og det åpnet opp flere dører for meg. Det posisjonerte meg til å ta andre og høyere stillinger enn hva jeg hadde gjort tidligere. Utdanningen ga meg et godt grunnlag inn mot alle bransjer. Økonomi og ledelse er et veldig allsidig fag som passer inn i de aller fleste bransjer, sier Birkelund.

– Hva vil du si til de som vurderer å studere ved fagskolen?

– Kjør på. Det er en utrolig fin mulighet som vil åpne opp for mange karrieremuligheter. Jeg er selv inne på tanken om å studere mer ved Fagskolen Innlandet allerede fra høsten av.