Hopp til hovedinnhold

Innovasjonslaben utgjør en stor styrke for utdanningstilbudet vårt

Studentene på innovasjonsmodulen ved Fagskolen Innlandet får tilgang til unike verktøy i gjennomføringen av skoleoppgavene. Målet er å utvikle praktisk kompetanse hos studentene, som kan tas med direkte ut i arbeidslivet.

Studenter ved Fagskolen Innlandet presenterer ideer i Innovasjonslaben med input fra representanter fra Gjøvik Hockey.
Studentene på innovasjonsmodulen får innsikt og inspirasjon fra Gjøvik Hockey i utviklingen av en ny hockeybag. Foto: Henning Raae

Fagskolen Innlandet er nå godt i gang med gjennomføringen av den første modulen i Innovasjon. I sentrum denne gangen står produktutvikling.

– Vi ønsker å vise studentene at innovasjon kan gjøres praktisk og nært. Studentene tilegner seg kunnskap om god fremgangsmåte og metodikk, slik at de enkelt kan anvende det de lærer i sin arbeidshverdag, sier Tone Beate Øvrevoll, lærer ved Fagskolen Innlandet.

– Det er viktig at vi ønsker å legge til rette for at studentene lærer om det som er aktuelt nå, Industri 5.0. Innovasjon er sterkt knyttet opp mot bærekraft, motstandsdyktighet (reciliens) og digitalisering, sier Øvrevoll.
Skolen har utarbeidet en case som studentene skal jobbe med i grupper. Helheten av gjennomføringen utgjør en sentral del av innovasjonsmodulen.

– Oppgaven gjør at studentene får drive innovasjon i praksis. De får bruke verktøyene vi har tilgjengelig i innovasjonslaben vår i industriparken på Raufoss i gjennomføringen. Innovasjonslaben utgjør en stor styrke for utdanningstilbudet vårt, sier Øvrevoll.
De innebærer ulike KI-program, MIRO, VR-teknologi, 3D-printing og mer til.

Lokalt samarbeid

Representanter fra Gjøvik Hockey gir innsikt og råd til studentene ved Fagskolen Innlandet, som jobber med en case for å utvikle en ny hockeybag.
Studentene får innsikt fra Gjøvik Hockey for å forstå behovet i utviklingen av en ny hockeybag. Foto: Henning Raae

Caseoppgaven de har laget handler om bedriften Douchebags (Db) sitt ønske om å utvikle en ny hockeybag. Studentenes oppgave er å planlegge og gjennomføre en fullverdig innovasjonsprosess som ender i et konsept for Db sin første hockeybag. Casen er utviklet slik at den er lett overførbar til andre utviklingsprosjekter i arbeidslivet, inn mot vareproduserende og tjenesteproduserende virksomheter.

– For å gjøre det så reelt som mulig fikk vi tak i den lokale hockeyklubben. De var raskt ute med positivt svar og ønsket å bidra. Det var utrolig sporty av dem og de bidro virkelig godt, sier Øvrevoll.

Tre representanter fra Gjøvik Hockey bidro med innsikt i hvordan de tenker rundt produktet og behovet for det.

– Innsikt er helt sentralt for en god innovasjonsprosess, sier Øvrevoll.

Nye produkter

For selv om caseoppgaven er fiktiv, og det ikke foreligger noen faktisk bestilling fra Db, så skal studentene levere.

– Prosessen skal ende i forslag til nye produkter. Studentene skal vise at de behersker og forstår hele prosessen for hvordan du kan komme opp med nye produkter og nye løsninger, sier Øvrevoll og legger til:

– De skal lære seg å tenke nytt, være løsningsorienterte sammen med andre og beherske verktøy og metoder for gjennomføring. Hockeyklubben inviteres også tilbake for å vurdere produktene studentene kommer opp med når oppgaven avsluttes.

– Det blir spennende. Vi har fått svært gode tilbakemeldinger så langt, det er en positiv gjeng studenter som har tatt fatt på denne modulen, sier Øvrevoll.

Veldig gøy

Daglig leder i Gjøvik Hockey, Peter Henriksen, er takknemlig for at de fikk bidra.

– Det var veldig gøy å bli spurt. Vi er alltid på jakt etter ulike veier til synlighet og samarbeid, uavhengig om det er på is eller ellers ute i samfunnet, sier Henriksen og fortsetter:

– Det er inspirerende for oss å bidra til å løse ulike oppgaver i hverdagen, samtidig som det er viktig for oss å vise at vi er en klubb på tilbudssiden.
Han er klar på at fagskolen og industrien er miljøer hockeyen er svært interessert i og at han gleder seg til å bli invitert tilbake.

– Vi gleder oss til å bli invitert inn igjen for å se hva studentene har fått til. Det hadde jo vært utrolig gøy om denne oppgaven resulterte i en bag som ble mulig for oss å benytte, sier Henriksen og legger til:

– Uansett, så er det viktig for oss å bidra. Det er viktig for oss som klubb å bidra til mer enn bare gode resultater ute på isen.