Martin (32) stortrives med utdanningen: – Stort læringsutbytte

Martin Langholmen er godt fornøyd med hvordan hans erfaring fra arbeidslivet har vært overførbart inn i skoleoppgaver, og hvordan skoleoppgavene kunnet tas med tilbake på jobb.

TRIVES: Martin Langholmen er strålende fornøyd med hverdagen på jobb industriparken på Raufoss og som deltidsstudent ved Fagskolen Innlandet. Foto: Henning Raae

Langholmen er fra Sotra utenfor Bergen. Høsten 2015 pakket han og samboeren flyttelasset og tok valget om å flytte østover for å dyrke deres interesse for hundekjøring.

– Vi flyttet til et småbruk i Søndre Land. På det meste hadde vi 14 hunder og drev aktivt med hundekjøring, sier Langholmen.

Ved siden av hundekjøringen søkte han jobb i Raufoss Industripark hos Kongsberg Automotive, hvor han fikk jobb som operatør i montasjeavdelingen. Fra tidligere hadde Langholmen fagbrev som industrimontør og hadde jobbet med utstyr til offshorebransjen i syv år hos Aker Subsea.

Han fant seg raskt til rette i industriparken på Raufoss og ønsket om videreutdanning meldte seg.

– Samboeren min og jeg måtte ta noen store avgjørelser. Vi ventet barn nummer to ved utgangen av 2020, begge hadde skiftarbeid i industriparken og vi hadde 14 hunder. For å få kabalen til å gå opp måtte vi ta noen tøffe valg, sier Langholmen.

Utdanning

Valget falt på å omplassere flesteparten av hundene og Langholmen søkte utdanning ved Fagskolen Innlandet.

Han har nå studert mekanisk automatisering (Industriell digitalisering) på deltid over fire år, et nettbasert studium med fysiske samlinger på skolen på Gjøvik.

– Jeg har hatt et stort læringsutbytte hele veien. Erfaringen og kompetansen jeg har fra arbeidslivet har jeg hatt stor nytte av inn i utdanningen, sier Langholmen og fortsetter:

– Jeg har kunnet ta med meg problemstillinger fra jobb inn i skolearbeidet og motsatt. Jeg har tatt med oppgaver fra skolebenken tilbake på jobb og diskutert de i miljøet der. Det har vært veldig givende.

Motivert

Langholmen trekker også frem det gode klassemiljøet.

– Det har vært et veldig bra klassemiljø med mange gode studenter. Vi er har vært gode til å støtte hverandre. Samarbeidet har vært bra både mellom studenter og med lærerne, sier Langholmen.

Han er glad han tok fart og satset på utdanning.

– Det har vært et bra valg for meg. Det har selvfølgelig vært slitsomt, for det blir noen sene kvelder, men jeg har hele veien vært motivert til å stå i det. Dette er jo et valg jeg har tatt selv og det gjør det enklere å motivere seg, sier Langholmen.

Kombinasjonen

Langholmen sender også en stor takk til samboeren sin.

– To små barn, småbruk, fulltidsjobb og studier – det er en tøff kombinasjon. Det hadde ikke fungert uten samboeren min, hun har vært helt avgjørende for at jeg har kunnet lyktes med dette, sier Langholmen.

Han roser også arbeidsgiveren sin, som har vært med og støttet han hele veien.

– Jeg signerte en kontrakt med bedriften. Den innebærer at de dekker utdanningskostnadene, inkludert tiden jeg er på skolen. Dette gjør de i bytte mot at jeg har forpliktet meg til å bli i bedriften i en gitt periode, forklarer Langholmen og legger til:

– Uten støtten fra samboer og arbeidsgiver hadde dette vært mye vanskeligere.

Utvikling

Langholmen har opplevd stor utvikling både på skolen og i jobben.

– Jeg har fått ulike jobbmuligheter i løpet av studietiden. Jeg fikk muligheten som kvalitetsingeniør fra høsten 2021 og jobb som produksjonsingeniør fra januar 2023, sier Langholmen.

Den varierte erfaringen på jobb har gitt merverdi til både utdanningen og arbeidskarrieren.

– Jeg har vært heldig og har kunnet bygge mye erfaring på disse fire årene jeg har studert. Jeg merker også at det er noe andre legger merke til. Nå er jeg også veldig opptatt av å være en god ambassadør og oppfordre flere til å gjøre seg kjent med utdanningsmulighetene på Fagskolen Innlandet.