Ny utdanning har vært en suksess: – Det har gått utrolig bra
Utdanningene Klinisk helsefagarbeid og Spesialisering innen klinisk helsefagarbeid, har vært en stor suksess etter oppstarten i fjor høst.

Anne Marte Pettersbakken og Solvor Nybakken er to av lærerne ved Fagskolen Innlandet sin helsefagavdeling som har vært med på de nye utdanningene fra starten. Nå når det nærmer seg at første år er unnagjort, ser de tilbake på en god oppstart.
– Det har gått utrolig bra og det har vært en artig reise fra vi startet utviklingen av utdanningen, til vi nå nærmer oss ferdig med første skoleår, sier Pettersbakken.
De nye utdanningene hadde nærmere 500 søkere, totalt fikk 100 plass.
– Studentene har vært fordelt på fire studiesteder – Gjøvik, Tynset, Elverum og Kongsvinger. Det har vært den største utfordringen, å sørge for at alle har fått lik undervisning, lik logistikk og like beskjeder. Det har vært viktig at de opplever at de får den samme kvaliteten, sier Pettersbakken.
100 på Teams
Opplegget med fysiske samlinger på de ulike stedene har fungert bra, det samme har undervisningen på Teams.
– Det var jo spesielt i starten å skulle inn i et digitalt rom med så mange som 100 samtidig. Men etter hvert ble studentene varme i trøya og turte å kaste seg utpå selv om det var mange i «rommet», sier Pettersbakken.
De opplever svært gode tilbakemeldinger fra studentene på utdanningen.
– Det er en positiv gruppe studenter. I tillegg til gode tilbakemeldinger, har de også kommet med gode innspill til grep vi kan gjøre for å styrke utdanningen ytterligere, sier Nybakken.
To klasser
Tilbakemeldingene er helt sentrale når nye klasser skal i gang kommende høst.
– Til høsten vil det starte to klasser på Gjøvik. En for Klinisk helsefagarbeid og en for Spesialisering innen klinisk helsefagarbeid. Det vil være 30 plasser i hver av klassene, sier Pettersbakken.
Grunnen til at det ikke er desentralisert denne gangen, handler om at vi ønsker at det første kullet skal gå ferdig med det først.
– Det er viktig for oss å lande det første kullet med den løsningen, sier Pettersbakken.
Samarbeidet med de ulike studiestedene fungerer godt, så det kan godt hende at det blir en ny runde når første klasse er ferdig.
– Vi har et veldig godt samarbeid med samtlige. Vi blir alltid godt tatt imot når vi reiser ut og vi merker også at det har stor verdi for studentene at vi har undervisningen nærmere der de er, sier Nybakken.
Podkast
Arbeidet Fagskolen Innlandet har gjort med de nye utdanningene har blitt godt tatt imot hos mange.
MedEasy er en aktør skolen har samarbeidet tett med. Fagskolen Innlandet ble også invitert med i MedEasy Norge sin podkast, for å snakke om de nye utdanningene.
– De er opptatt av styrking av kompetansen til fagarbeidere. De ønsket å ha oss med i en podkast for å snakke om utdanningen og om at det er mange dyktige fagarbeidere ute. Det er en veldig fin drahjelp for oss å være med der, og publikummet deres er viktig for oss å nå ut til, sier Pettersbakken.
Podcasten kan du høre herNye oppgaver

Linda Norbeck er en av studentene som går Klinisk Helsefagarbeid. Hun forteller at det hun har lært allerede har åpnet muligheten for nye oppgaver i jobben hennes på sykehuset.
– Jeg har allerede fått tillatelse til å utføre flere arbeidsoppgaver. Det gjelder blant arbeid med Venflon og kateter, sier Norbeck.
Det har hatt stor betydning for henne.
– Du føler deg enda mer selvstendig, når du kan løse flere oppgaver uten å ha noen med deg. Det gir en mestringsfølelse å kunne utføre oppgaver uten bistand og samtidig gjøre alt helt etter boka, sier Norbeck.
Hun sier at det er blitt utarbeidet en prosedyre på sykehuset slik at de som tar mer utdanning får en godkjenning for å kunne gjøre nye arbeidsoppgaver.
Denne typen oppgavedeling i helsesektoren er et av de viktigste argumentene for hvorfor Fagskolen Innlandet sine nye helseutdanninger er så relevante og viktige.
Les også: Linda har fått nye arbeidsoppgaver på jobb etter gjennomført utdanning