Hopp til hovedinnhold

Satte retning for bærekraftsarbeidet ved Fagskolen Innlandet

Fagskolen Innlandet samlet ansatte og samarbeidspartnere til workshop i prosjektet; Bærekraft i Fagskolen Innlandet. I skolens egen Innovasjonslab i Raufoss Industripark satte manfokus på hvordan skolen kan styrke arbeidet med bærekraft i utdanning, organisasjon og samspill med arbeidslivet.

  • Tekniske fag

Workshopen er en del av satsingen med fire hovedmål: å styrke kompetansen hos ansatte, integrere bærekraft i studieplaner og undervisning, utvikle mer klimabevisste læringsmiljøer, og sikre at utdanningene møter arbeidslivets behov.

Slik skal skolen operasjonalisere sin egen bærekraftstrategi og bidra til å gjøre bærekraft til en integrert del av både undervisning, organisasjon og samarbeid med eksterne virksomheter.

– Ambisjonen vår er å utdanne studenter som blir en drivkraft for bærekraftig omstilling.Folk som kan konkretisere bærekraft i praksis, styrke virksomhetens konkurransekraft, og samtidig ta samfunnsansvar, forteller avdelingsleder Ruth Laeskogen Hoff, som presiserer at arbeidslivets stemmer viktig for bærekrafts arbeidet ved skolen. 

En viktig del av samlingen handlet om studentenes fremtidige rolle. I gruppearbeidet diskuterte deltakerne hvilke ferdigheter og kompetanse innen fagskolestudentene bør ha med seg når de uteksamineres, og hvordan skolen best kan kommunisere og forankre bærekraftsarbeidet i samarbeid med arbeidslivet.

- Dette prosjektet handler ikke bare om interne tiltak, men også om å gi studenter reell verdi og nytteverdi i arbeidslivet, forklarer Laeskogen Hoff.

Status, inspirasjon og gruppearbeid

Dagen startet med en oppdatering om prosjektet før seniorforsker i SINTEF og styreleder i Norsk senter for sirkulær økonomi (NCCE), Sigurd Sagen Vildåsen,åpnet samlingen med å løfte fram nye internasjonale standarder innen sirkulær økonomi, og hvordan norske virksomheter kan omstille seg til mer bærekraftige forretningsmodeller. Vildåsen pekte på samarbeid i næringsklynger som nøkkelfaktor for innovasjon og verdiskaping.

I etterkant gikk deltakerne i grupper for å diskutere hvordan virksomheter jobber med sirkulær omstilling i dag, hvilken kompetanse og systemforståelse mellomledere trenger, og hvordan Fagskolen Innlandet kan utvikle utdanningstilbud som støtter arbeidslivet i omstillingen, og endringsledelse.

Del av en større satsing

Prosjektet er et av skolens strategiske satsingsområder for perioden 2024–2027.

– Målet er å styrke kompetansen hos ansatte, integrere bærekraft i studieplanene, utvikle mer klimabevisste læringsmiljøer, og sikre at utdanningen er i tråd med arbeidslivets behov, avslutter Laeskogen Hoff.

Gjennom samlingen ble det tydelig at arbeidet både er komplekst og avgjørende, og at felles forståelse og engasjement på tvers av skole og arbeidsliv er nøkkelen til å lykkes.