Tommy kombinerer fulltidsjobb og studier: – En viktig investering

Tommy Bjerkeengen (35) jobber som anleggsleder/prosjektleder i familiebedriften Toten Anlegg og Transport AS. I tillegg studerer han på deltid ved Fagskolen Innlandet.

MOTIVERT: Tommy Bjerkeengen har motivasjonen i orden for å klare å håndtere kombinasjonen av jobb, skole og familieliv. Foto: Privat

Tommy er neste i rekken til å ta over driften av Toten Anlegg og Transport AS. Selskapet ble startet av hans bestefar, og nå er det faren hans som styrer virksomheten.

For å opprettholde avgjørende sertifiseringer og godkjenninger, innså Tommy at han måtte ta en videreutdanning.

– Papirene vi har i firmaet er i ferd med å bli utdatert. Da kreves en fagskoleutdannet som kan stå for godkjenningene/sertifiseringene i de tiltaksklassene vi jobber i, sier Bjerkeengen.

Dette ble derfor en sentral motivasjon for han.

– Det er klart det er en god motivasjon. Bedriften er avhengig av å ha sertifiseringene og godkjenningene i orden. Det kan sammenlignes med å ha godkjente skilter på bilen, det er noe du må ha skal du få kjørt videre, sier Bjerkeengen.

Utdanning

Bjerkeengen er nå på det tredje av fire år på studiet. Han studerer anlegg på deltid, som foregår samlingsbasert med nettundervisning.

I tillegg til jobb, kombineres utdanningen med familieliv. Hjemme på Kolbu har han kone og tre barn som også skal følges opp for fullt.

– Jeg har en veldig tålmodig kone. Uten vårt samarbeid hadde ikke dette vært mulig, men takket være henne så får vi det meste til å fungere, sier Bjerkeengen og fortsetter:

– Det blir lange dager. Det er opp grytidlig om morgenen og inn igjen sent på ettermiddagen.

Godt miljø

En ekstra bonus for Bjerkeengen ved å gå tilbake på skolebenken, har vært det at det var en god opplevelse fra start av.

– Det har vært veldig lærerikt. Det er klart at det har vært noen fag jeg har slitt med, men det har stort sett bare vært bra, sier Bjerkeengen og legger til:

– Det har vært og er også et veldig godt klassemiljø, en viktig faktor for at det har gått så bra.

Relevans

Mestringsfølelsen har også vært sentral for fremdriften. Arbeidserfaringen han har bygget opp over 16-18 år har kommet til nytte i studiet.

– Det er en tett kobling mellom studiet og arbeidshverdagen. Så i mange av fagene har arbeidserfaringen vært viktig, sier Bjerkeengen.

Han er topp motivert for å stå løpet ut.

– Det betyr mye for meg å gjennomføre dette. Det er viktig kompetanse for meg. Det å få litt mer faglig tyngde er jeg opptatt av. Dette er en viktig investering for meg.