Hopp til hovedinnhold

Fremtidens Logistikk 2025 – Teknologi, bærekraft og samspill

Når nesten 200 deltakere samles for å diskutere framtidens logistikk, er det tydelig at temaet engasjerer bredt. Fremtidens Logistikk 2025, arrangert under Industridagene, satte fokus på hvordan teknologi, bærekraft og samarbeid former morgendagens forsyningskjeder, og hvordan utdanningsinstitusjoner som Fagskolen Innlandet bidrar til å utruste dagens og neste generasjon mellomledere i logistikkbransjen.

Rundt 200 deltakere samlet seg på Gjøvik under Industridagene for å diskutere fremtidens logistikk. Deltakerne bestod av fagpersoner fra næringslivet, studenter og ansatte fra NTNU og Fagskolen Innlandet.

Rekorddeltakelse

Med nærmere 200 påmeldte har Framtidens Logistikk befestet posisjonen som en av de mest populære fagdagene under Industridagene. Halvparten av deltakerne representerte næringslivet, mens den andre halvparten var studenter fra Fagskolen Innlandet og NTNU.

– Det er inspirerende å se hvordan næringsliv og studenter møtes her, sier Ruth Laeskogen Hoff, avdelingsleder ved Fagskolen Innlandet.

– Når logistikkstudenter får møte ledere og fagpersoner fra ulike bransjer i arbeidslivet, får de ikke bare faglig påfyll, men også nettverk og relasjoner som kan bety mye for framtidig karriere.

Arrangementet ble ledet av Espen Martinsen fra Strategisk Ruteplan AS, og gjennomført i samarbeid mellom NTNU, Fagskolen Innlandet og coworkingmiljøet NT6 i Gjøvik.

Teknologi og KI i front

Yan-Chen Caren Østengen på foreldsningspodiet
Yan-Chen Caren Østengen er lærer ved Fagskolen Innlandet og fortalte hvordan skolen selv tar i bruk KI som verktøy i undervisningen. Foto: Frode Iversen

Programmet startet med en tydelig teknologiprofil. Representanter fra Oda og Moicon viste hvordan algoritmer, roboter og digitale tvillinger endrer alt fra lagerstyring til produksjonsprosesser.

– Bruk av KI og ny teknologi er ikke framtiden. Det skjer nå og det endrer arbeidslivet i rekordfart. Derfor er det helt avgjørende at studentene våre får se hvordan teknologien brukes i praksis, sier Laeskogen Hoff.

Fagskolen Innlandet var selv representert ved lærer Yan-Chen Caren Østengen, som demonstrerte hvordan studentene lærer å bruke KI i praktiske oppgaver.

– Vi er arbeidslivets skole, og vår oppgave er å gi studentene ferdigheter de kan ta rett ut i jobb, poengterte Østengen.

Sirkulærøkonomi som konkurransekraft

I den andre delen av programmet handlet det om bærekraft. Bedrifter som Benteler Automotive og Franzefoss Gjenvinning delte erfaringer med hvordan sirkulære verdikjeder krever smartere logistikk.

- Logistikk er viktig for å skape flyten i sirkulære verdikjeder. Når bedrifter lykkes med å gjøre logistikken bærekraftig, får de et tydelig konkurransefortrinn, sier Laeskogen Hoff.

– Nettopp derfor satser vi målrettet på bærekraftig logistikk i våre utdanninger, slik at både studenter og arbeidslivet står bedre rustet for framtiden.

Ved Fagskolen Innlandet tilbys et eget studium i bærekraftig logistikk, utviklet i samarbeid med industrien.

Innlegget fra rådgiverselskapet Langebæk viste hvordan ny teknologi og bærekraftige prosesser kan gå hånd i hånd. Samtidig viste initiativet til Benteler Automitive at bedrifter i regionen går foran i utviklingen av klimanøytrale og sirkulære verdikjeder.

En verden i endring

Fv. Espen Martinsen, Ruth Laeskogen Hoff og Eirik Hamre Korsen. Foto: Frode Iversen

Den siste delen av konferansen tok for seg hvordan global uro og teknologisk utvikling påvirker logistikken. Temaer som datasikkerhet, rettslige rammer og risikostyring i verdikjeder ble belyst av blant andre Teknologirådet, Advokatfirmaet Alver og NTNU.

– Når stadig flere systemer kobles til internett, må vi forstå både mulighetene og risikoen, var beskjeden fra Joakim Valevatn i Teknologirådet.

– Dette er en av grunnene til at vi blant annet har utviklet utdanningen i datasikkerhet, som gir studentene innsikt i hvordan teknologi og sikkerhet henger sammen, også i et logistikkperspektiv, forteller Laeskogen Hoff.

Møteplass

Arrangementet er et godt eksempel på hva som skjer når utdanning og arbeidslivet møtes. Yrkesaktive deltidsstudenter får faglig påfyll som kan knyttes opp mot egen arbeidshverdag, og bedriftene får innsikt i hvilke ferdigheter framtidens logistikk-ingeniører og mellomledere tar med seg inn i virksomheten.

– For oss ved Fagskolen Innlandet er dette kjernen i samfunnsoppdraget vårt, det å gi våre studenter kunnskap som kan benyttes direkte inn i sin jobbhverdag.

– Vi er være tett på arbeidslivet, utvikle relevante utdanninger og bidra til verdiskaping i regionen. Arrangement som dette viser at vi lykkes med akkurat det, avslutter Laeskogen Hoff.