Hopp til hovedinnhold

Logistikk i endring – derfor blir kompetanse viktigere enn noen gang

Logistikk har gått fra å være en støttefunksjon til å bli en del av samfunnets kritiske infrastruktur. Det merkes både i industrien, i transportsektoren og ikke minst i norske virksomheter som nå investerer tungt i teknologi, automasjon og digitalisering.

I en ny episode av podcasten «Arbeidslivets skole» spør vi om hva dette betyr for framtidas logistikkarbeidere, og hvordan utdanning og arbeidsliv kan jobbe tettere sammen.

Fra gründerspire til toppleder i logistikk

Portrettbilde av Heidi Bergsveen som smiler mot kameraet, kledd i mørk jakke og lys topp.
– Når man får et automatisert lager, glemmer man ofte at de ansatte trenger ny kompetanse for å passe inn, sier Heidi Bergsveen.

Heidi Bergsveen er opprinnelig fra Gjøvik, og utdannet innen økonomi og ledelse. Hun beskriver veien inn i logistikk som både tilfeldig og naturlig. Drivkraften var et ønske om å bygge noe selv, og allerede som 28-åring startet hun eget logistikkfirma, og på et tidspunkt hvor kvinnelige gründere i denne bransjen var noe uvanlig.

– Jeg tenkte egentlig ikke over at det var uvanlig. Jeg syntes bare det var spennende. Det handlet om relasjoner, nettverk og et ønske om å skape, forteller Bergsveen.

Tolv år senere hadde hun bygd en virksomhet som omsatte for 100 millioner. I dag leder hun et rådgivningsmiljø i Langbæk som jobber med hele verdikjeden i store norske bedrifter, og med særlig vekt på automasjon, teknologi og effektivisering. I tillegg er hun leder i Logistikkforeningen.

Utviklingen i bransjen har Bergsveen sett på nært hold.

– Da jeg startet, ble logistikk ofte redusert til transport eller lager. Etter pandemien ser alle hvor kritisk bransjen faktisk er. Nåer logistikksentraltved utviklingen av bedriftensstrategi, sier hun.

Fra forbedringsprosjekter til utdanning

Ruth Laekogen Hoff er avdelingsleder for teknologifag ved Fagskolen Innlandet. Selv har hun industrierfaring hvor logistikk var sentralt.

– Jeg kom inn i logistikkfaget via forbedringsprosjekter i industrien. Gjennom arbeidet oppdaget jeg hvor avgjørende god flyt og samhandling er. Ikke bare i lager og transport, men i hele virksomheten, forteller Laeskogen Hoff.

– Det var egentlig gjennom forbedringsarbeid jeg forsto hvor sentralt logistikk er. Etter hvert ble jeg leder for logistikk og innkjøp, og senere underviser ved Fagskolen Innlandet. Det ga mersmak, forteller hun.

I dag leder hun avdelingen som utdanner framtidens logistikkarbeidere, utdanninger som kombinerer teori og praksis på en måte som gir bransjen dyktige mellomledere og fagfolk som ser helheten.

– Når ansatte får teoretisk påfyll, blir de tryggere, mer engasjerte og mer i stand til å bidra i utviklingsarbeid. Det merker også bedriftene, sier Laeskogen Hoff.

Bransjeutfordringer

Både Laeskogen Hoff og Bergsveen peker på at bransjen står overfor tre større utfordringer.

Det første er en sterk teknologisk utvikling. Automatiserte lagre, avanserte styringssystemer og KI preger stadig flere prosesser. Slik teknologi krever kompetanse.

Det andre er svak datakvalitet.

– I mange automasjonsprosjekter er dårlig datagrunnlag årsaken til at ting stopper opp. Du får ikke gode løsninger uten gode data, sier Bergsveen.

Siste punkt er mangel på endringsledelse.

– Mange glemmer folka i omstillingen. Det er ikke nok å kjøpe ny teknologi, du må utvikle kompetanse hos de ansatte, poengterer Bergsveen.

Dette er områder hvor Fagskolen Innlandet utvikler nye moduler, særlig innen digitalisering, KI-forståelse og bærekraft i verdikjeder.

Logistikk angår alle, og krever kompetanse på alle nivåer

Begge er enige om at logistikkfaget har bredt nedslagsfelt, alt fra sykehus og varehandel til industri, bygg og transport.

– Vi trenger all kompetansen. Operatører, koordinatore, mellomledere og spesialister. Ikke alle skal ta bachelor eller master. Fagskolen er helt avgjørende for å fylle gapet mellom fagbrev og ledelsesnivå, sier Bergsveen.

Laeskogen Hoff legger til:

– Det viktigste er at vi utvikler studier sammen med arbeidslivet. Derfor samarbeider vi tett med både arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner, og derfor har vi også mentorordning med Logistikkforeningen. Det gjør utdanningene arbeidslivsrelevante.

Hvordan rekruttere neste generasjon til logistikk?

Bergsveen er tydelig på at man må starte tidlig.

– Ungdom vet ofte ikke hva logistikk er. Mange tror det handler om å kjøre lastebil. Vi må vise bredden. At dette handler om teknologi, planlegging, forbedring, automasjon og bærekraft. Det er en utrolig spennende bransje, sier hun.

Laeskogen Hoff støtter opp, og peker på at bransjen trenger både praktiske og teoretiske ressurser.

– Veien fra fagbrev til fagskole er naturlig for mange. De som har jobbet noen år, har et kjempegrunnlag for videre kompetanseheving. De blir ofte de beste mellomlederne.

Hør hele episoden

Denne episoden av Arbeidslivets skole gir et innblikk i hvordan logistikkbransjen utvikler seg, og hvordan utdanning, teknologi og kompetanse vil forme framtida.

Lytt til hele episoden på Spotify