Hopp til hovedinnhold

Fagskolen Innlandet med i prosjektarbeid i Tsjekkia

I et prosjekt med 20 virksomheter fra ni ulike Europeiske land, deltar Fagskolen Innlandet med sin kompetanse i arbeidet med utdanning av eksperter på sirkulærøkonomi i landbruket.

Marit Ruud Skolseg og Tina Indregard Hovi står side om side utendørs foran en markedsbod som selger bær. Begge smiler mot kameraet under sitt opphold i Brno, Tsjekkia.
Faglig leder landbruk, Marit Ruud Skolseg og prosjektrådgiver, Tina Indregard Hovi reiste i juni til Brno i Tsjekkia for å delta på statusmøtet i Erasmus+ prosjektet Ace-Ex.

Fra skolen reiste prosjektrådgiver, Tina Indregard Hovi og faglig leder landbruk, Marit Ruud Skolseg til Brno i Tsjekkia i juni.

Det var stedet deltakerne i Erasmus+ prosjektet Ace-Ex hadde sitt statusmøte. Ace-Ex-prosjektet handler om å utvikle utdanningsmateriell for fremtidens sirkulærøkonomieksperter i landbruket. Prosjektet er et ledd i å bistå arbeidet med å gjøre landbruksnæringa mer bærekraftig og miljøvennlig.

– Vårt bidrag i prosjektet er å lage undervisningsopplegg, og i tillegg oversette andre lands undervisningsopplegg, forklarer Hovi.

Spesielt på temaene endringsledelse og håndtering av avfalls- og restprodukter fra noen planteproduksjoner, har Fagskolen Innlandet bidratt.

– Det er forskjellige undervisningsopplegg som lages. Det er klassisk
klasseromsundervisning, læringsstier, film, skriftlig materiale, quiz og mer til, sier Hovi.

Fra Fagskolen Innlandet har Bjørn Erik Rygg Lunde, Lars Harald Lied, Tone-Beathe Øvrevoll og Tore Sønsteby vært delaktige.

– De har bidratt med blant annet filmproduksjon, faglig innhold og oversetting, sier Skolseg.

Spennende

En stor gruppe deltakere fra Ace-Ex-prosjektet poserer for et gruppebilde i et lyst kurslokale. Mange av personene i gruppen holder opp diplomer og smiler.
Kunnskapsdeling på tvers av landegrenser. Her er deltakerne fra de 20 virksomhetene og ni landene i Erasmus+ prosjektet Ace-Ex samlet i Brno, Tsjekkia.

På samlingen i Brno, fikk Hovi og Skolseg se hva aktørene fra andre land har jobbet med.

– Det er utviklet mye unikt. Blant annet VR-undervisning og et eget online-spill til bruk i undervisning, sier Hovi og fortsetter:

– Det blir spennende å se hva det ender med når prosjektet skal avsluttes.
Studentene ved Fagskolen Innlandet på de aktuelle utdanningene, tar del i prosjektet gjennom å være de som skal teste de ulike undervisningsoppleggene.

– De vil kunne få papirer på fullførte kurs de tar, men foreløpig er det ikke
studiepoenggivende, sier Hovi.

Viktig

Fagskolen Innlandet jobber aktivt med internasjonalisering og det å skaffe seg et godt nettverk ute i Europa.

– Det er i tråd med vår strategi og en del av utviklingen for skolen. Det er også viktig i arbeidet med akkreditering, sier Skolseg.

Marit Ruud Skolseg står foran inngangen til den tsjekkiske partnerskolen Střední průmyslová škola chemická a Gymnázium i Brno.
En viktig del av et internasjonalt prosjektarbeid er å besøke partnerinstitusjoner. Her er Marit Ruud Skolseg på plass i Brno for å representere Fagskolen Innlandet.

Erasmus+ har satt fart på samarbeidet med aktører ute i Europa. Spesielt har det blitt mer jobbskygging, lærermobilitet og studieturer.

– Det er viktig arbeid. Vi trenger å lære av andre, på tvers av landegrenser. Det er en viktig virkelighetsorientering, for det er fort gjort å tenke at man er «den eneste» som jobber med noe. Slik er det ikke, og vi har fått mye tilbake for å engasjere oss i Erasmus+ prosjektene, sier Hovi.

Ace-Ex prosjektet avsluttes i juni 2026 i Brussel.