Fagskolestudenter har reist til Kreta for å lære mer

I samarbeid med Erasmus+ har elektro-klassen 23EK ved Fagskolen Innlandet, fått muligheten til være med i et internasjonalt samarbeidsprosjekt på Kreta.

PÅ PLASS: Elektrostudentene fra Fagskolen Innlandet er på plass i Chania på Kreta. Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde

Erasmus-programmet er et utvekslingsprogram for studenter i EU- og EØS-området. Dette internasjonale samarbeidsprosjektet vil gi studentene økt språk- og kulturforståelse, samt dagsaktuell kompetanse innen energi- og batteriteknologi, samt bærekraftige løsninger.

Elektrostudentene ved Fagskolen Innlandet besøker Kreta i to uker nå i vår, fra 6. til 20. april.

Bakgrunn

Mange av studentene skal ut i bedrifter hvor språk- og kulturforståelse er viktig. For å kunne tilegne seg denne kunnskapen, ønsker skolen derfor at studentene skal få praktiske erfaringer gjennom utveksling til en annen skole, hvor de kan få innsikt i både språk og kultur. Dette er bakgrunn for at skolen søker stipend til gjennomføring av internasjonale prosjekter gjennom Erasmus-programmet.

Forberedelser

I forkant av turen har elektro-klassen gjennomgått et forberedende digitalt kurs, IMPACT Course in Soft and Research skills med Dr. Konstantinos Petridis. Kurset har foregått over Zoom, og tatt for seg temaer som Time Management, Soft Skills, Human Rights Education, AI Playground og Presentation Skills.

Gjennom kurset har studentene fra de ulike landene blitt kjent med hverandre, før ankomsten på Kreta. Kurset ga også studentene praktiske ferdigheter innen samarbeid og kommunikasjon med kollegaer fra et annet land, noe som har vært med å skape relasjoner på tvers av landegrenser.

UTVEKSLING: En sentral del av besøket er utveksling av kunnskap og bli kjent med forskjellene på Hellas og Norge når det kommer til elektrofaget. Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde

Stipend

For å kunne finansiere turen til Kreta, har Fagskolen fått EU-stipend. Stipendet dekker flyreise, hotellopphold og lommepenger til hver av studentene. Klassen har tilbragt de første dagene i Chania. Der har de blant annet besøkt en elektrobedrift med solceller og solfangere på taket, for å lære mer om hvordan dette brukes på Kreta.

Videre skal klassen til Heraklion, hvor de skal ha undervisning på universitetet MHU.

Der skal klassen sammen med 50 andre internasjonale studenter møte Dr. Gareth Owen. På universitetet skal de se på forskjellige solcellepanel, ulike elektroanlegg og se kulturforskjellen mellom elektrobransjen på Kreta og her i Norge. I tillegg til den faglig undervisning vil de på Kreta oppleve det lokale kulturlivet gjennom samarbeid med innbyggerne, og dra på utflukter for å utforske øyas rike historie og kultur.

Denne internasjonale reisen vil gi studentene en mer verdifull innsikt fra både et faglig og kulturelt perspektiv, og utvide deres forståelse i en global sammenheng. Studentene vil sitte igjen med gode relasjoner og være mer attraktive for globalt arbeidsliv.