Glenn André (40) forteller om å kombinere fulltidsjobb og familieliv med utdanning

– Med god planlegging er det fullt mulig, sier Glenn André Kaveldiget.

KOMBINASJON: Glenn André Kaveldiget forteller at med god planlegging er det fullt mulig å kombinere utdanning, jobb og familieliv. Foto: Stig-André Holm

Kaveldiget studerte IT-drift og sikkerhet ved Fagskolen Innlandet fra 2019 til 2023. Han tok studiet på deltid, samlingsbasert med nettundervisning. På grunn av pandemien ble det noe mer nettundervisning enn hva som var planen, men det passet han godt.

For i tillegg til studiene var det mye annet som måtte ha plass i hverdagen. Med full jobb som IT-arkitekt i Apotek 1-gruppen AS, kone og to barn, var det en solid planlegging som måtte til for å få plass til studier.

– Vi måtte ha en god prat før jeg tok valget om å studere. Jeg har en jobb som i utgangspunktet krever mye av meg, så det å studere på toppen av alt var et valg å ta, sier Kaveldiget.

Samarbeid

Sammen ble de enige om at begge skulle satse på mer utdanning. Så samtidig som Kaveldiget startet på IT-utdanningen, startet kona på et treårig løp som faglærer.

– Vi tenkte veldig på hvordan det ville gå opp i praksis, men vi la en plan om å være ryddige og sette av tid. Man er nødt til å dedikere tid til skolen om man skal lykkes med studiene, sier Kaveldiget.

Han er også klar på at det var summen av støtte og tilrettelegging som ble avgjørende.

– Med god støtte hjemmefra, god planlegging og en forståelsesfull arbeidsgiver var det fullt mulig, sier Kaveldiget.

Tilpasning

I begynnelsen av studiet hadde Kaveldiget en klar plan for når han skulle sette av tid til studier, en plan han raskt måtte tilpasse.

– Livet skjer samtidig, og det var ikke lett å holde seg til planen. Jeg skjønte raskt at for min egen del ble helgene de mest verdifulle, da fant jeg best tid til å jobbe godt med studiene, sier Kaveldiget.

En viktig del av «driven» for Kaveldiget var muligheten han hadde fått av arbeidsgiver til å studere.

– Det lå mye motivasjon i det at jeg hadde fått med meg jobben min på dette. Den tilliten de viste, ønsket jeg å hedre ved å levere, sier Kaveldiget.

Samhold

Han trekker også frem klassemiljøet som en viktig faktor.

– Jeg kom inn i en veldig fin klasse, og jeg har mye å takke den gruppen jeg ble en del av for samarbeidet og måten vi hold hverandre oppe på. Vi var en bredt sammensatt gjeng, og vi dro nytte av erfaringen og kompetansen til hverandre, sier Kaveldiget.

Samarbeidet innad i klassen var spesielt viktig om motivasjonen fikk seg en knekk.

– Motivasjon går jo litt i bølgedaler, da hjelper det veldig med en sterk gruppe til å dra hverandre fremover. Vi hadde også forskjellige styrker, så vi kunne veksle litt på å lede, sier Kaveldiget.

Han er likevel klar på at egenmotivasjonen må være på plass.

– Det er en viktig tanke å gjøre seg kjent med omfanget før man tar fart på studier, at det hviler en hel del ansvar på å få til egenstudietiden. Det er viktig å ta på alvor, for det er en forpliktelse, sier Kaveldiget og legger til:

– Man får mye igjen for å studere. Det er viktig med faglig påfyll og ny kompetanse, du får også stiftet gode bekjentskap og bygget nettverk med mange innen samme bransje.