Bygg
Dette studiet gir deg oppdatert kompetanse om bygningsfysikk, bygningsproduksjon, betong-, tre- og stålkonstruksjoner. Foto: Tom A. Kolstad

Bygg

Bygg og anlegg er blant landets største bransjer, og utviklingen på fagområdet skjer raskt. Studiet gir deg oppdatert og digital kompetanse innenfor bygningsfysikk, bygningsproduksjon, betong-, tre- og stålkonstruksjoner, og som fagskoleingeniør vil du være ettertraktet på arbeidsmarkedet.

Utdanningen gir grunnlag for å prosjektere, beregne, planlegge og koordinere produksjon, innkjøp og personressurser i et byggeprosjekt. Utdanningen gir deg lederkompetanse, og teorigrunnlaget du trenger for å kunne jobbe tverrfaglig i byggebransjen. I tillegg kan du søke om mesterbrev ved endt studie.

Studiet består av 14 emner:

• LØM (10 stp.)
  • Yrkesrettet kommunikasjon (10 stp.)
  • Realfaglig redskapsfag (10 stp.)
  • Hovedprosjekt (10 stp.)
  • Valgbare emner (10 stp.)
  • Prosjektering og byggesaksbehandling 1 (10 stp.)
  • Bygningsfysikk og tekniske installasjoner 1 (5 stp.)
  • Byggeplassledelse og prosjektadministrasjon 1 (10 stp.)
  • Kontrahering, kontrakter og entrepriser 1 (5 stp.)
  • Prosjektering og byggesaksbehandling 2 (10 stp.)
  • Bygningsfysikk og tekniske installasjoner 2 (5 stp.)
  • Bærekraft og innovasjon i byggebransjen fra vugge til vugge (10 stp.)
  • Byggeplassledelse og prosjektadministrasjon 2 (10 stp.)
  • Kontrahering, kontrakter og entrepriser 2 (5 stp.)

Studiet kombinerer teori og praksis, og du vil arbeide både selvstendig og i grupper. Arbeidsformene omfatter klasseromsundervisning, praktiske oppgaver, samarbeidslæring, veiledning og tverrfaglige prosjekter i samarbeid med næringslivet.

Studiet gjør deg blant annet kvalifisert for tekniske oppgaver innen konstruksjon, eller saksbehandling, HR-stillinger, SHA-ansvarlig, samt kvalifisert til ulikelederstillinger blant annet innen prosjektledelse, byggeledelse, bas eller som formann.

Det generelle grunnlaget for opptak til teknisk fagskole er:

1. Fullført og bestått videregående opplæring med relevant fagbrev/svennebrev.

Søkere som kan dokumentere at de skal gjennomføre fag-/ svenneprøve etter opptaksfristen, kan tildeles plass på vilkår om bestått prøve.

Godkjente fagbrev

• Byggdrifterfaget
  • Betongfaget
  • Feierfaget
  • Glassfaget
  • Industrimalerfaget
  • Limtreproduksjonsfaget
  • Malerfaget
  • Murer- og flisleggerfaget
  • Maler- og overflateteknikkfaget
  • Murerfaget
  • Steinfaget
  • Stillasbyggerfaget
  • Trevare- og bygginnredningsfaget
  • Trelastfaget
  • Tømrerfaget

Studieavgift heltid

Studieavgift: kr 2 000,- per skoleår.

Betalingsmåte: Studieavgiften må betales på skolens betalingsautomat i servicetorget.

Studieavgift nettbasert med samlinger

Studieavgift: kr 3 000,- per semester. (Gjelder fra høsten 2024.)

Betalingsmåte: Faktura sendes ut i november og mars.

Samlingsdatoer

Samlingsdatoer for førsteklasse Bygg, nettbasert med samlinger skoleåret 2024/2025 er:

20. – 23. august

23. – 25. september

13. – 15. november

8. – 10. januar

12. – 14. mars

7. – 9. mai

Med forbehold om endringer.