Hopp til hovedinnhold

Kompetansedagen - Industrien tar grep om fremtidens største utfordring

Hvordan skal industrien sikre riktig kompetanse for framtida, og hvordan får vi bedriftene med på laget?

Elin Ørjasæter gjestet Kompetansedagen. "Heia Raufoss og heia Innlandet! Dette fylket har et overskudd av nevenyttig ungdom med praktisk sans. Læring i et høyteknologisk miljø på Raufoss vil løfte hele fylket". Foto: Jan Tore Øverstad

Dette var hovedtemaet under den første versjonen av Kompetansedagen, arrangert som en del av Industridagene 2025. For Fagskolen Innlandet ble dagen en anledning til å vise hvordan konkret samarbeid mellom utdanning, arbeidsgivere og arbeidstakere nå tar form gjennom Industriens kompetansefond og Industriens kompetansesekretariat.

Samarbeid som gir resultater

Fv. Kristian Ilner, Bjørn Sigurd Svingen, Ruth Laeskogen Hoff og Tone Belsby Foto: Frode Iversen

– Det er ikke lenger nok å snakke om behovet for mer kompetanse, vi må bygge systemene som gjør det mulig, poengterte Ruth Laeskogen Hoff, avdelingsleder ved Fagskolen Innlandet i sin presentasjon.

– Industriens kompetansesekretariat, der Fellesforbundet, Norsk Industri og fagskolene samarbeider tett med bedriftene, er sentralt. Sammen utvikler vi utdanninger som treffer industriens behov, og som bedriftene faktisk får økonomisk støtte til å bruke.

Gjennom Kompetansedagen ønsket man å markere et tydelig skifte. Gjennom trepartssamarbeidet er det etablert en struktur som skal gjøre kompetanseheving til en del av hverdagen i industrien.

– Vi må gå fra ord til handling!

Et løft for industrien

Tone Belsby fra Norsk Industri og Kristian Ilner fra Fellesforbundet, presenterte innholdet i piloten. Foto: Jan Tore Øverstad

Bakgrunnen for det hele er Industriens kompetansefond, et nytt trepartssamarbeid mellom Fellesforbundet, Norsk Industri og staten. I pilotperioden 2025 til 2028 stiller regjeringen med 100 millioner kroner, mens arbeidsgiversiden bidrar med en tredjedel av dette.

Midlene skal brukes til lønnsrefusjon og støtteordninger som gjør det mulig for ansatte å ta faglig påfyll i arbeidstiden. Bedrifter kan få dekket fulle lønnskostnader for ansatte i inntil to uker per år, og i tillegg kunne søke støtte til studieavgift og læremidler.

– Dette er noe nytt. Vi vet at bedriftene ønsker å satse på kompetanse, men kostnaden har vært en barriere. Nå fjernes den, sa Laeskogen Hoff.

Modulutdanninger i takt med livet

Tommy Bekk, Fagskolen Innlandet, hadde med seg "modulstudent" Erling Magnus Witzøe Brøste som til daglig jobber i Nammo Foto: Frode Iversen

Som en av tre pilotfagskoler i ordningen tilbyr Fagskolen Innlandet allerede flere godkjente utdanninger:

Tilbudene består av korte moduler på 2,5 til 5 studiepoeng, utviklet for å kunne tas mens du er i jobb.

– Modulene er laget for voksne som jobber, forklarte Tommy Bekk, som er faglærer ved Fagskolen Innlandet, og som hadde med seg modulstudent Erling Magnus Witzøe Brøste fra Nammo.

Brøste delte sine erfaringer om læringsutbytte, fordeler, utfordringer, og hvordan modulene gir muligheter både for den enkelte og for bedriften han jobber i.

– Du skal kunne ta faglig påfyll uten å være lenge borte fra produksjonen. Vi kaller det kompetanse i takt med livet, fortalte Bekk som jobber tett mot industribedriftene med systematiserte kompetanseløp.

Bekk understreket at samarbeid er nøkkelen.

– Vi spør bedriftene og de tillitsvalgte hva de trenger, deretter utvikles utdanningene sammen. Det gjør at tilbudene blir både relevante, praktiske og nyttige fra første dag.

Kompetanse som konkurransekraft

Gjennom Industriens kompetansesekretariat er det etablert en struktur som skal forankre kompetansearbeidet i bedriftene. Hver bedrift skal ha sitt eget kompetanseutvalg der arbeidsgiver og arbeidstaker sammen definerer behov og planlegger opplæring.

– Dette er trepartssamarbeidet i praksis, forklarte Laeskogen Hoff.

– Når vi løfter sammen, får vi resultater. Fagskolene bidrar med faglig kvalitet, industrien med behov og erfaring, og arbeidstakerne med engasjementet. Sammen bygger vi en modell for livslang læring i norsk industri.

Fra visjon til virkelighet

70 besøkende diskuterte hvordan industrien skal sikre riktig kompetanse for framtida, og hvordan man får med bedriftene på laget? Foto: Jan Tore Øverstad

Med godt oppmøte viste Kompetansedagen at industrien er klar til å ta grep. For Fagskolen Innlandet handler det nå om å fortsette å være en aktiv pådriver for relevant, fleksibel og tilgjengelig kompetanse.

– Vi ser allerede effekten, sier Laeskogen Hoff.

– Bedrifter melder seg nå på og ansatte får tilbud om ny kunnskap. Bedriftene har fått en finansieringsmodell som gjør læring mulig kombinert med jobb. Jeg håper dette blir mer enn et prosjekt, mer et system for hvordan vi jobber i framtida. 

Bekk legger til:

– Når fagarbeidere tar nye steg og tar kompetansen direkte inn i produksjonen, ser vi hvordan verdiskapingen øker. Det er akkurat dette fagskolene skal bidra til! Konkret kompetanse som gir verdi fra dag én.