Referanser

Å skrive oppgaver handler om å koble sammen informasjon fra kilder med egen kunnskap. Når du jobber med et prosjekt eller en rapport, er du avhengig av å finne informasjon og lærestoff fra kilder som sier noe om dette. Det kan være lærebøker, artikler i aviser eller tidsskrift, radio- og tv-programmer eller mennesker du snakker med. I besvarelser skal du vise åpent at det du skriver bygger på teori, regelverk og annen etablert kunnskap i fagfeltet.

Unngå derfor å presentere påstander som ikke begrunnes eller vises til i kilder. Det er også en god regel å gjengi innhold fra kilden når du bruker kildereferanser. Å utgi andres arbeid som sitt eget og sitere kilder uten å benytte kildehenvisning er fusk, og rammes av skolens KS-rutine 3.2.4., samt Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Fagskolen Innlandet, paragraf 8-2. Du kan altså ikke kopiere ordlyd fra andre tekster uten å henvise til dem.

Hvorfor henvise til kilder?

Når du viser til kilder, viser du leseren at du har satt deg inn i og forstått fagstoffet du refererer til. Det vil også hjelpe deg å vise at du har oversikt over temaet, og at du evner å drøfte og argumentere nyansert opp mot etablert teori. Hvordan du bruker kilder blir derfor avgjørende for oppgaven din. Lar du være å henvise til kilder, er det definert som fusk og vil gi karakteren F/ikke bestått.

Hvordan henvise til kilder?

Kilder skal opptre både i løpende tekst (altså underveis i teksten din) og i referanseliste helt til slutt i oppgaven. Ved Fagskolen Innlandet bruker vi den gjeldende utgaven av APA (American Psychological Association) som kildestil. I dag er dette APA 7.

I Word finnes det en funksjon for å føre og vise til kilder, i feltet «sitater og bibliografi» under «referanser». Her finner du alt du trenger for å sitere med automatiske funksjoner. Hittil er ikke APA 7 standard inne i Word, men du kan bruke APA 6. Den eneste forskjellen du behøver å tenke på, er at for lærebøker fyller en ikke lenger ut feltet for «By». Hvis du foretrekker å bruke annen programvare, kan du det. Det finnes flere andre verktøy, som for eksempel Zotero eller EndNote. Selv om du bruker verktøy med automatiske funksjoner, er det ditt ansvar å sjekke at kildene er korrekte. Du kan bruke kildekompasset.no til å hjelpe deg. En kilde kan gjengis som:

• Direkte sitat. Her skal du ordrett gjengi kilden, og du må bruke sitattegn «», etterfulgt av kilden i parentes.
  • Indirekte sitat. Her kan du parafrasere, altså gjengi kilden med dine egne ord. Du må også her sette kilden i parentes, men du skal ikke bruke sitattegn. Når du skriver med dine egne ord må du passe på at du ikke endrer på innholdet i kilden. Hvis kilden sier at A kan føre til B, er dette ikke det samme som å si at A vil føre til B.

I løpende tekst

Inne i teksten plasserer du en kort referanse, rett etter der du har brukt innholdet.

Eksempel direkte sitat

«Det er viktig å ha en kritisk holdning til den informasjonen dere mottar, spesielt når den skal brukes i faglig arbeid» (Schwencke, 2020, s. 127).

Eksempler indirekte sitat:

Det er lurt å utdanne seg til en jobb i bygg- og anleggsbransjen. Der er mangelen på arbeidskraft stor (Bjørheim, 2019).

Innvendige vanninstallasjoner skal tåle frost (Byggteknisk forskrift (TEK17), 2017, § 15-5).

I referanselista

Helt til slutt i teksten skal du ha en referanseliste. Dette kalles også bibliografi eller kildeliste. Der skal du ha en fullstendig beskrivelse av kilden. Hvis du legger kildene inn i bibliografifunksjonen i Word underveis, kan du bruke denne funksjonen til å sette opp en korrekt referanseliste/bibliografi.

Eksempler

Andersen, E. S. & Schwencke, E. (2020). Prosjektarbeid - en veiledning for studenter (5. utgave). Fagbokforlaget.

Byggteknisk forskrift (TEK17) (2017). Forskrift om tekniske krav til byggverk (FOR-2017-06-19-840). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-06-19-840?q=byggteknisk%20forskrift

Bjørheim, K. (2019, 9. mai). Mangelen på arbeidskraft nær doblet innen bygg og anlegg. Teknisk Ukeblad. https://www.tu.no/artikler/mangelen-pa-arbeidskraft-naer-doblet-innen-bygg-og-anlegg-br/464831

Vil du lære mer?

• Prosjektarbeid (5. utg) av Andersen & Schwencke s. 121-130.
  • Kildekompasset – nettsider med eksempler på hvordan vi bruker APA 7. NB. Vi refererer ikke til kunstig intelligens, selv om det står hvordan dette kan gjøres på kildekompasset.